Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFosstenløkken, Siw
dc.contributor.authorKjøstvedt, Anne Mette
dc.contributor.authorKamara, Maria Sallay Dyrbek
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2019-09-05T09:49:46Z
dc.date.available2019-09-05T09:49:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612615
dc.description.abstractØkt satsing på implementering av velferdsteknologi i helse- og omsorgssektoren er essensielt for å takle Norges fremtidige utfordringer. Sektoren står overfor utfordringer knyttet til en økende eldrebølge og nye brukergrupper, samtidig som antallet yrkesaktive personer synker (Kommunal- og moderniseringsdepartementet, 2016, s. 4). Økt satsing på velferdsteknologi skal skape trygghet, mestring og selvstendighet for bruker, og bidra til at samfunnet sparer store kostnader ved å f.eks. redusere antall arbeidstimer. Teknologien ble først introdusert til fem bydeler i Oslo i 2014 gjennom prosjektet "velferdsteknologi i sentrum" (VIS). Erfaringene og teknologien fra VIS-prosjektet ble deretter spredd videre til flere bydeler via "spredningsprosjektet". Nye teknologiske løsninger byr på en rekke utfordringer knyttet til organisering av hjemmetjenesten. Det er tilsynelatende gjort lite forskning på hvilke utfordringer mellomledere i hjemmetjenesten opplever og derfor vil dette undersøkes nærmere. Tema for studien er utfordringer som oppstår under implementering og bruk av velferdsteknologi i Oslo kommune. Herunder er oppgaven avgrenset til elektroniske medisindispensere som er en del av trygghet- og mestringsskapende teknologier. Forskningsspørsmålet som stilles er: Hvilke utfordringer opplever mellomledere ved implementering og bruk av medisindispensere i hjemmetjenesten? Studien tar utgangspunkt i forskning innenfor organisasjonsendring og innovasjon. Teoriene som benyttes er i hovedsak Kotters åttetrinnsmodell (2012a), Sundbos (2008) innovasjonsprosess og Kommunesektorens organisasjon (KS) (2018) “veikart for tjenesteinnovasjon”. Teoriene knyttes sammen for å undersøke hvor i endringsprosessen det har oppstått utfordringer og hva som er kilden til dette. Det er gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturerte dybdeintervjuer, hvor datamaterialet fra intervjuene ble analysert tematisk. Respondentutvalget bestod av 12 mellomledere fra seks ulike bydeler i hjemmetjenesten. Mangelfull opplæring, liten tid og motstand fra personalet er tre essensielle utfordringer som mellomledere opplever under implementeringen. Videre viser studien tre utfordringer som hindrer optimal bruk av medisindispenserne; de samkjørte ikke med medisinene, var ikke egnet for alle brukere og dispenseren avga mange feilmeldinger. Fem organisatoriske faktorer som også påvirker mellomledernes opplevelse av utfordringene er; mellomledernes forståelse av formål og betydning med velferdsteknologi, mellomlederens rolle, kommunikasjon og involvering i prosessen, synliggjøring av gevinster og kultur for innovasjon i bydelen.nb_NO
dc.description.abstractNorway is faced with vast challenges in the Health Care sector, and the implementation of welfare technology in this sector is considered to be part of the solution. These challenges are related to a growing population of elderly people and new patient groups, and at the coinciding decrease in share of working-age population (Kommunal- og Moderniseringsdepartementet, 2016, p. 4). Increased focus on welfare technology would create safety, empowerment and independence for patients, and save the society of substantial costs. Welfare technology was first introduced in 2014 in five municipalities in Oslo, through the project "velferdsteknologi i sentrum" (VIS) (Welfare Technology in the Center – authors’ translation). The experiences and technologies from the VIS-project were further introduced to other municipalities through “spredningsprosjektet” (The Distribution Project – authors’ translation). Several challenges, related to organizational structure, arise when new technological solutions are implemented in the home care sector. Little research has been found concerning what challenges middle managers in the home care service experience. This thesis therefore aims to explore this further. The theme of this study is challenges that arise during the implementation and use of welfare technology in five of Oslo’s municipalities. Hereunder, this task is limited to electronic medicine dispensers that are part of patient care technologies. The research question posed is: What challenges do middle managers experience when implementing and using medicine dispensers in the home care service? The study is based on research within the organizational change and innovation field. The theories used in this thesis are mainly Kotter’s 8-step Change Model (2012a), Sundbo’s (2008) Innovation Process and kommunesektorens organisasjon (KS) (2018) Roadmap for Service Innovation. The theories are linked to examine wherein the change process challenges have arisen and the source of these challenges. This is a qualitative study with semi-structured in-depth interviews. Participants included 12 middle managers from six different municipalities in the home care sector. Data from the interviews were analyzed thematically. Insufficient training, little time and resistance from staff are three essential challenges that middle managers experience during implementation. Furthermore, three other challenges prevented optimal use of medicine dispensers; the medicine dispenser was not suitable for all types of medicines, the medicine dispenser did not suit all types of patients and many errors on the dispenser were reported. Five other organizational factors also influenced the middle managers’ experience of the challenges. These were related to the middle manager’s opinion and purpose of welfare technology, middle managers position, communication and involvement, make gains visible and the services innovation culture.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectTrygghetsteknologinb_NO
dc.subjectMestringsteknologinb_NO
dc.subjectMedisindispenserenb_NO
dc.subjectVelferdsteknologinb_NO
dc.subjectOslo kommunenb_NO
dc.subjectHjemmetjenestennb_NO
dc.titleUtfordringer med implementering og bruk av trygghets- og mestringsteknologi i hjemmetjenesten : erfaringer med medisindispensere fra mellomlederens perspektivnb_NO
dc.title.alternativeChallenges with implementation and use of patient care technologies in the home care sector : middle managers’ experiences and perspectives with automatic medicine dispensersnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber130nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal