Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Kristin Marie
dc.contributor.authorKillingstad, Ane
dc.coverage.spatialNorway, Buskerud, Krødsherad, Noresundnb_NO
dc.date.accessioned2019-07-23T08:35:17Z
dc.date.available2019-07-23T08:35:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2606262
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å belyse hvordan omlegging av riksvei kan påvirke stedsutvikling, næringsutvikling og bomiljø for et mindre tettsted. Oppgaven tar utgangspunkt i tettstedet Noresund i Krødsherad kommune i Buskerud, og omlegging av riksvei (rv.) 7. Tidligere passerte rv. 7 gjennom tettstedet, men etter ønske fra nasjonalt hold er riksveien lagt til en mer tidseffektiv trasé mellom Sokna og Ørgenvika, helt utenom Noresund. Oppgaven bygger i stor grad på informasjon fra informanter som har blitt påvirket direkte eller indirekte av veiomleggingen, og deres opplevelser rundt veiomleggingen. Informantene har også bidratt med informasjon om hvilke andre krefter som har påvirket utvikling av Noresund, og hvordan lokalsamfunnet har blitt involvert i tidligere og nyere planprosesser. Gjennom intervjuprosessen har det tydelig kommet fram at næringslivet har opplevd størst negativ påvirkning, da veiomleggingen har ført til redusert trafikkmengde gjennom sentrum. Samtidig har informantene påpekt at det fortsatt er en del trafikk gjennom Noresund, men at det må gjøres grep for å skape et attraktivt sentrum. Det er hytte- og turistnæringsutvikling på Norefjell som fordrer mye av dagens trafikk. Norefjell er en svært viktig drivkraft i lokalsamfunnet. Videre er det tydelig at veiomleggingen har hatt størst positiv påvirkning på bomiljøet, samt muligheten for sentrumsutvikling. Gjennom intervjuene ble det også tydelig at trafikk og vei, i tillegg til fjord og fjell, er en stor del av stedsidentiteten på Noresund og identiteten til lokalbefolkningen, kryllingene. Et historisk tilbakeblikk har vist seg å være viktig, både for den stedlige utviklingen, bruken av landskapet og identiteten til Noresund og lokalbefolkningen. Oppgaven tar for seg historisk utvikling og stedlig karakter, samt relevant teori innen temaene identitet og tilhørighet, landskapskarakter, lokal steds- og næringsutvikling, bokvalitet og bostedsattraktivitet. I tillegg viser oppgaven til den europeiske landskapskonvensjonen som sier at når det gjelder kartlegging og vurdering har hver part forpliktet seg til å analysere landskapenes karakter og hvilke krefter og trusler som fører til at de endrer seg og merke seg endringene (Kommunal- og moderniseringsdepartementet, 2009). Det er nettopp dette som er hovedfokuset i oppgaven, å forstå endringsprosessene og hvordan en strukturell endring kan påvirke tettstedsutvikling. Gjennom oppgaven blir det klart at fremtidig utvikling av Noresund må ta utgangspunkt i stedsidentitet, landskapskarakter og stedlig ressurser, samt fokus på medvirkning fra lokalbefolkningen og premiering av lokale initiativ. Dette vil kunne føre til at Noresund blir et bærekraftig lokalsamfunn.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to show how a government driven restructuring of a national road can affect the local development of a village, the commercial development and the living environment in a village. To examine this, the paper wants to identify the place identity and the landscape character. The paper also examines what kind of forces which have affected the local development and how the locals has been included in planning processes, earlier and today. The case is Noresund in Krødsherad municipality, Buskerud county and the restructuring of the national road rv. 7. Due to efficiency considerations, the national road was transferred to a new route between Sokna and Ørgenvika completely outside Noresund. To examine the topic, this paper is mainly based on an interview process. The informants have been chosen by their role in the local society and how they have been affected directly or indirectly by the restructuring. Through the paper, it is clearly that the commercial development has experienced the greatest negative impact because of reduced traffic volume. Simultaneously, there is still traffic through Noresund, mainly because of Norefjell, which is a great force in the local community. On the other hand, the living environment and the potential to urban development in Noresund have clearly experienced the greatest positive impact of the restructuring of the national road. Through the process it is clear that the place identity of Noresund and the identity of the local population “kryllingene” has a strong connection to the road and the traffic in addition to the fjord Krøderen and the mountain Norefjell. A historical retrospect has proven to be particularly important, to understand the local development, use of the landscape and the identity of Noresund and the local population. The paper focuses on the historical development and relevant theory within the themes of identity, landscape character, local commercial development and living environment. Further, the paper refers to the European Landscape Convention which addresses that each member is committed to identify its own landscapes and to analyze their characteristics and the forces and pressures transforming them, and to take note of the changes (Kommunal- og moderniseringsdepartementet, 2009). This is the focus of the paper, to understand the changing processes and how a structural change can affect village development. Through the paper it is clear that Noresund need a future development which focuses on the historical context, the place identity, landscape character, participation by locals and to premiere minor initiatives. This will provide development of a sustainable and livable village.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleHovedveiomlegging og tettstedsutvikling : med fokus på rv. 7 og Noresundnb_NO
dc.title.alternativeRestructuring of national road and village development case : rv. 7 and Noresundnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal