Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBengtsson, Jens
dc.contributor.authorGrinaker, Christoffer
dc.contributor.authorTronsmoen, Atle Norum
dc.coverage.spatialNorway, Østfold, Mossnb_NO
dc.date.accessioned2019-06-20T12:57:46Z
dc.date.available2019-06-20T12:57:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601577
dc.description.abstractDenne studien er gjennomført som en prosjektanalyse der det redegjøres for om en investering i en ro-ro rampe vil være en forsvarlig investering for Moss Havn KF. Vi har sett på både økonomiske og samfunnsmessige faktorer ved denne eventuelle investeringen. Moss Havn KF er en av Norges største containerhavner, men har per dags dato ikke ro-ro fasiliteter på havnen. Ro-ro shipping er frakt av “rullende” gods, som blir rullet av/på en ro-ro rampe. Moss Havn KF har to ulike rampealternativer, en betongrampe og ett hydraulisk alternativ. Oppgaven er avgrenset med å ta utgangspunkt i to typer skip som kan komme til rampen, ett skip lastet med nye biler og ett skip lastet med semitrailere. Vi har laget en standardmal på disse skipstypene på bakgrunn av dagens ro-ro skip som går linjefart i norske havner. Disse to skips-malene har vi lagt til grunn i våre videre analyser. Det er blitt gjennomført en analysedel, som består av en markedsanalyse, en økonomisk analyse og en ikke-finansiell analyse. I markedsanalysen kommer det fram at det globale ro-ro markedet forventes å bli større de neste årene, kombinert med Moss havn sin attraktive beliggenhet i Oslofjorden kan det derfor være en interessant investering. Den økonomiske analysen viser at man har vesentlig større lønnsomhet ved mottak av bil-skipet enn ved semitrailer-skipet. Betongrampen er også et mer lønnsomt alternativ enn det hydrauliske alternativet. Bil-skipet har positive netto nåverdier på begge rampealternativene med 123 millioner kroner på den hydrauliske rampen, og 132 millioner kroner for betongrampen. Semitrailer-skipet har derimot negativ netto nåverdi på både den hydrauliske rampen med - 13 millioner kroner og på betongrampen med – 4 millioner kroner. På den ikke-finansielle analysen sammenlignet vi luftutslippene ved ro-ro transport og veitransport på 3 aktuelle ruter. Det kom fram at utslippet av CO2-ekvivalenter var vesentlig mindre ved ro-ro transport enn ved veitransport, men at NOx og SO2 utslippene var større ved ro-ro shipping. Vi fant også andre eksterne faktorer til fordel for sjøtransport, spesielt med tanke på det sikkerhetsmessige. Vi konkluderer i oppgaven at for å gjøre en økonomisk og samfunnsmessig forsvarlig investering så må den eventuelle rampen ta imot skip lastet med biler. Videre ser vi at det er alternativet med en betongrampe som vil gi den høyeste netto nåverdien.nb_NO
dc.description.abstractThis study is a project analysis that seeks to establish whether an investment in a ro-ro platform is worthwhile for Moss Havn KF. We have considered both economical and social factors regarding the presumed investment. Moss Havn KF is one of the biggest container ports in Norway but has as of today no ro-ro facilities. Ro-ro shipping is transport of “rolling” cargo, that are rolled on/off a ro-ro platform. Moss Havn KF has two different platform alternatives. Either a concrete platform or a hydraulic alternative. This text is limited to discussing two types of ships that can come to the platform. These two are: A ship loaded with cars and a ship loaded with semitrailers. We have made a standard template for these ship types based on ro-ro ships that are present in other Norwegian harbours. It is these two ship-templates that have been the basis of our further analysis. This complete analysis is made up of three parts: a market analysis, an economical analysis and a non-economical analysis. It is highlighted in the market analysis that the global ro-ro market is expected to grow during the next few years. This, combined with Moss Havn’s attractive location in the Oslofjord, makes the platform an interesting investment. The economic analysis shows that providing services to car-ships gives a significantly higher profitability than providing services to semitrailer-ships. It also shows that the concrete platform is more profitable than the hydraulic alternative. The car-ship has a positive net present value for both platform-alternatives. The positive net value with the hydraulic platform is 123 millions NOK and 132 millions NOK with the concrete platform. The semitrailer-ship on the other hand has a negative net present value of -13 millions NOK with the hydraulic platform and – 4 millions NOK with the concrete platform. With the non-financial analysis, we compared air emissions associated with ro-ro transport with air emissions from road transport following three different routes. The analysis showed that CO2-equivalent emissions were significantly lower with the ro-ro transport than with road transport. NOx and SO2 emissions were on the other hand largest with ro-ro shipping. We also found other external factors in favor of sea transport, primarily with regards to safety precautions. We conclude that to make the investment both economically and social justifiable, the platform must provide services to car-transport ships. We also conclude that the concrete platform alternative gives the greatest net present value.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectProsjektanalysenb_NO
dc.titleRo-ro rampe : en økonomisk og fremtidsrettet investering? : en casestudie ved Moss Havn KFnb_NO
dc.title.alternativeRo-ro ramp : an economical and forward-looking investment? : a case study at Moss Havn KFnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber110nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal