Prosjektering av utearealer ved Drøbak Montessori ungdomsskole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2601563Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master’s theses (LandSam) [1063]
Sammendrag
Drøbak Montessori ungdomsskole åpnet i 2017 dørene til sitt nye Powerhouse skolebygg. Bygget har fått mye oppmerksomhet for sine klimavennlige løsninger. Utearealet høster derimot ikke like mye positiv omtale. Bygget er omgitt av sprengstein, pukk og rester av beskyttende planker rundt stammer. Skogen rundt virker fjern og overgangen fra bygget, brå. Ungdomsskolen ble rett og slett ikke bygget ferdig.
I denne oppgaven undersøker jeg hvordan et uteareal spesielt tilpasset Montessoripedagogikken for ungdomsskole kunne se ut. Bygget ligger midt i Seierstensmarka, og grenser mot et landskap med gammel løvskog, fuglehabitater og vernede fornminner. Byggets arkitektur legger føringer for programmering og organisering av uteområdet, samt materialbruk da bygget er et Powerhouse. Elevene har tydelige ønsker til utforming av området. Populære ønsker er blant annet steder å henge, aktivitetstilbud, og muligheten til å lage og produsere ting selv.
I denne oppgaven prosjekteres en skolegård med vekt på å ivareta og løfte fram kvaliteter i landskapet, og samtidig utforske om skolegården kan være noe mer enn et område for aktivitet og pauser. In 2017, Drøbak Montessori secondary School opened the doors of their new Powerhouse School. Since then, the building has been praised for its climate friendly solutions. The same however, cannot be said about the Schools outdoor areas. Surrounded by blasted rocks, gravel and remnants of protecting planks around tree trunks, the forest seems far away, and the transition abrupt. The construction of the school simply was not finished.
In this paper I examine what an outdoor environment specifically design for the schools pedagogy could look like. The building sits in the middle of the forest, adjacent an area dense with old deciduous trees, bird habitats and protected artefacts from the war. The architecture of the building and its Powerhouse concept provides guidelines for the use of materials, and programming of the space surrounding it. The pupils have been clear in their wishes for programming, specifically wanting areas to hang, different activities and spaces to make and produce things for themselves.
In this paper, I design a schoolyard aimed at preserving and highlighting qualities in the landscape surrounding the school, while simultaneously exploring if a schoolyard can be something more than an area for activity and rest.