Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFosstenløkken, Siw
dc.contributor.authorØvergård, Trude
dc.contributor.authorAlmelid, Julie Midthun
dc.date.accessioned2019-06-18T13:09:48Z
dc.date.available2019-06-18T13:09:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601233
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvordan etablerte bedrifter bygger et entreprenørielt tankesett som fremmer konkurransekraft og verdiskaping. Oppgaven presenterer et multiple-case studie som fokuserer på hvordan tre etablerte bedrifter bygger et entreprenørielt tankesett som fremmer konkurransekraft og verdiskaping (startup-mentalitet) gjennom en sammenkobling av tre elementer: 1) organisatoriske kapabiliteter (strategi, struktur, kultur, menneskelige ressurser og entreprenøriell ledelse) som er med på å bygge miljøer som støtter entreprenørskap og innovasjon, 2) entreprenørielle metodikker (Lean Startup og Design Thinking) som bidrar til å fostre innovasjon og 3) relevansen av kunnskapsdeling internt i organisasjonen for å etablere et entreprenørielt tankesett i hele organisasjonen. Det er benyttet en abduktiv tilnærming hvor forskerne har gjennomført analyser av bedriftsinformantenes individuelle dybdeintervjuer, både innad i bedriftene og på tvers av de tre bedriftene. Studiens funn viser at etablerte bedrifter bygger startup-mentalitet gjennom tre nivåer: primær drivkraft, bidragsytende byggeklosser og forsterkende arbeidsmetoder. Funn fra analysen viser at den primære drivkraften for å bygge startup-mentalitet er entreprenøriell ledelse. Videre viser analysen at de organisatoriske kapabilitetene strategi, struktur, kultur og menneskelige ressurser er bidragsytende byggeklosser for å bygge startup-mentalitet. Videre funn fra analysen viser at etablering og anvendelse av en entreprenøriell verktøykasse, semiautonome og tverrfaglige team og kunnskapsdeling er forsterkende arbeidsmetoder for startup-mentalitet. Denne studien bidrar til teoretisk og empirisk innsikt på hvordan etablerte bedrifter kan fostre entreprenørskap og innovasjon. Studien foreslår at etablerte bedrifter bør sette et større fokus de tre overnevnte nivåene for å fostre et entreprenørielt tankesett i egen organisasjon som fremmer konkurransekraft og verdiskaping. Studien har bidratt til at forskerne har konstruert et nytt empirisk rammeverk for startup-mentalitet, som bidrar til teoriutvikling innenfor feltet entreprenørskap og innovasjon i etablerte bedrifter, og som representerer et fundament for videre studier.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate how established companies build an entrepreneurial mindset that promotes competitiveness and value creation. The thesis presents a multiple-case study that focuses on how three established companies build an entrepreneurial mindset that promotes competitiveness and value creation (startup-mentality) through three elements: 1) organizational capabilities (strategy, structure, culture, human resource management and entrepreneurial management) that contributes to build environments that support entrepreneurship and innovation, 2) entrepreneurial methodologies (Lean Startup and Design Thinking) that contributes to foster innovation and 3) the relevance of knowledge transfer internally within the organization to establish an entrepreneurial mindset throughout the organization. An abductive approach has been used in which the researchers have carried out analyzes of the corporate informants´ individual in-depth interviews, both within the companies and across the three companies. The findings in this study shows that established companies build startup-mentality though three levels: primary driving force, contributing building blocks and reinforcing working methods. Finding from the analysis show that the primary driving force for building startupmentality is entrepreneurial management. Furthermore, the analysis shows that the organizational capabilities strategy, structure, culture and human resource management are contributing building blocks for startup-mentality. Lastly, findings from the analysis shows that the establishment and use of an entrepreneurial toolbox, semi-autonomous and interdisciplinary teams and knowledge transfer are reinforcing working methods for startupmentality. This study contributes to theoretical and empirical insight on how established companies can foster entrepreneurship and innovation. The study suggests that established companies should place a greater focus on the three levels mentioned above to foster an entrepreneurial mindset in one´s own organization that promotes competitiveness and value creation. The researchers has through this study constructed a new empirical framework for startup-mentality, which contributes to development of theory within the field of entrepreneurship and innovation in established companies, and which represents a foundation for further studies.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectLean Startupnb_NO
dc.subjectDesign Thinkingnb_NO
dc.subjectKunnskapsdelingnb_NO
dc.subjectEntreprenørskapnb_NO
dc.subjectInnovasjonnb_NO
dc.titleStartup-mentalitet i etablerte bedrifter : en studie av hvordan bedrifter bygger et entreprenørielt tankesett som fremmer konkurransekraft og verdiskapingnb_NO
dc.title.alternativeStartup-mentality in established companies : a study on how companies build an entrepreneurial mindset that promotes competitiveness and value creationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber95nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal