Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJónsdóttir, Guðrún
dc.contributor.advisorJohansen, Gerd
dc.contributor.authorIversen, Elisabeth
dc.date.accessioned2018-12-12T11:54:28Z
dc.date.available2018-12-12T11:54:28Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-82-575-1542-3
dc.identifier.issn1894-6402
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2577356
dc.description.abstractI denne avhandlingen utforskes uteundervisning i naturfag på videregående trinn. Uteundervisning kan være et nyttig innslag til naturfagundervisningen. Store deler av eksisterende forskningskunnskap om uteundervisning i Norge er relatert til barneskole- og barnehagekontekst. Kunnskap om uteundervisning i naturfag på videregående trinn er begrenset. Til tross for dette, foreligger det noe kunnskap og veiledende råd om uteundervisning i ulike fag, trinn og kontekster. Jeg utformet et didaktisk design som sammenfatter allerede generert kunnskap om aktiviteter utenfor skolen (blant annet uteundervisning, besøk til museum og vitensentre). Det didaktiske designet var utformet slik at det i størst mulig grad kunne være en støtte for lærere som planlegger, gjennomfører og reflekterer over uteundervisning. Det overordnede forskningsspørsmålet for avhandlingen er: Hvordan gjennomføre uteundervisning i naturfag på videregående trinn ved bruk av didaktisk undervisningsdesign? For å prøve ut det didaktiske undervisningsdesignet benyttes en design-basert forskningsmetodologi. Det didaktiske designet har blitt prøvd ut på en videregående skole på Østlandet. Designet ble prøvd ut i samarbeid med to naturfaglærere i to klasser, gjennom tre iterasjoner over et skoleår. I avhandlingen utforskes praktisering av miljøbevisst medborgerskap, og bruk av natursti i temaet radioaktivitet i naturfag. I tillegg utforskes samarbeidet mellom lærere og jeg som forsker da det didaktiske designet om uteundervisning ble implementert i en videregående skole. Denne avhandlingen bidrar til å utvide forståelsen av hva uteundervisning i naturfag på videregående trinn kan inneholde. For eksempel gjennom praktisering av miljøbevisst medborgerskap. Funnene indikerer at det er viktig å skape sammenheng mellom forarbeid, gjennomføring ute og etterarbeidet. For å skape sammenheng synes det å være positivt at elevene arbeider med sosiovitenskapelige kontroverser. Lærerne som deltok i utprøvingen gir uttrykk for forskjellige syn om uteundervisning, undervisning og forskning. Dette påvirker implementeringen av det didaktiske designet. På bakgrunn av de erfaringene som er gjort under utprøvingen, har jeg utviklet en ny versjon av det didaktiske designet. Designet kan være en nyttig støtte til lærere som vil gjennomføre uteundervisning.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis explores outdoor education in science at an upper-secondary level. Outdoor education can be a useful contribution to science education. The body of knowledge about outdoor education in Norway is mostly related to a kindergarten or primary school context. Thus, there is limited knowledge about outdoor education in science at an upper-secondary level. However, it exists some knowledge and recommendations about outdoor education regardless of subject, school level and context. I developed a didactical teaching design that synthesises already existing knowledge about out-of-school activities (including outdoor education and visits to museums and science centers among others). The didactical design was constructed to assist teachers when planning, conducting and reflecting over outdoor education. The overarching research question for this thesis is: How to conduct outdoor education in science at an upper-secondary level with use of a didactical teaching design? A design-based research methodology is used to test the didactical teaching design. The didactical design has been tested in one upper-secondary school in the eastern parts of Norway. The design was tested in collaboration with two science teachers in two classes, during three iterations over a course of a school year. The thesis explores practicing environmental citizenship in science (article II), and the use of a nature trail when the science topic is radiation (article III). In addition, the thesis explores the collaboration between teachers and me as the researcher when the didactical design was implemented in one upper-secondary school (article I). This thesis contribute to expand what outdoor education in science at an upper-secondary level can involve. For instance, it can involve practicing environmental citizenship in science. The findings indicate the importance of creating a connection between preparatory work, conduction outside and supplementary work. To create this connection, it seems to be positive that the students work with socioscientific issues. The teachers who participated in the testing, express different perspectives about outdoor education, education and research. This influence the implementation of the didactical design. Based on experiences from the testing, I have modified the didactical design. The design can be a useful support for teachers who wants to conduct outdoor education.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.relation.ispartofseriesPhD Thesis;2018:74
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectDesign-based researchnb_NO
dc.subjectVideregående skolenb_NO
dc.subjectUndervisningnb_NO
dc.titleGjennomføring av uteundervisning i naturfag ved bruk av et didaktisk undervisningsdesignnb_NO
dc.title.alternativeConduction of outdoor education in science using a didactical teaching designnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal