Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKubberød, Elin
dc.contributor.authorJohnsrud, Helle
dc.date.accessioned2018-11-21T11:43:18Z
dc.date.available2018-11-21T11:43:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2574112
dc.description.abstract«Oppstartsselskapene som plukkes ut til å være med i dette programmet får en unik mulighet til å bygge sitt nettverk, møte andre gründere og eksperter som kan ha stor betydning for veien videre,» (Kongsberg Innovasjon, 2016b). Målet med dette studiet er å bygge på og videreutvikle hva som fremmer entreprenøriell læring i en akselerator program. Det bygger på teori om entreprenøriell læring basert på rammeverket fra Pittaway (2011) og Politis (2005) samt teorier for forretningsinkubasjon, som innbefatter inkubator- og akseleratorprogram. Studiet utforsker en case, akseleratorprogrammet Techmakers, ved Kjeller Innovasjon for teknologiske oppstartsselskaper. Med utgangspunkt i teoriene danner dette grunnlaget for følgende problemstilling: Hvordan akselerer akseleratorprogram entreprenøriell læring for gründerne som deltar? For å besvare problemstillingen er det i studiet gjennomført ti semistrukturelle individuelle dybdeintervjuer med teknologi oppstartsselskaper som har deltatt i Techmakers akseleratorprogram i perioden 2015-2017. I studie er det undersøkt hvordan deltagerne har tilegnet seg entreprenøriell læring i løpet av den entreprenørielle læringsprosessen og hvilke læringsutbytter programmet har gitt dem. Studiet har en abduktiv tilnærming (Thaagard, 2009), og det er utviklet en konseptuell modell som beskriver den entreprenørielle læringsprosessen og læringsutbyttene. Begge perspektivene relateres også til gründernes bakgrunnserfaring. Studiets funn viser at gründernes entreprenørielle læring er kontinuerlig og fragmentert, og understreker kompleksiteten i entreprenøriell læring (EL). Faktorer som fremmer entreprenøriell læring i et akseleratorprogram er først og fremst gjennom det sosiale nettverket og erfaringsutveksling gjennom peer-peer aktivitet. Det er forsket en del på hvordan den entreprenøriell læringen foregår og hvilke behov gründere og oppstartsbedrifter har (Mauseth, 2017), men lite i kontekst av et akseleratorprogram (Politis et al., 2017). Med bakgrunn i dette har det vært studiets formål å bygge på og videreutvikle hva som fremmer entreprenøriell læring i en akselerator program.nb_NO
dc.description.abstract“The start-ups that are picked to be a part of this program gets an unique possibility to build their network, meet other entrepreneurs and experts that can positively influence the future for the selected start-up” (Kongsberg Innovasjon, 2016) The goal of this study is to further develop the aspects that promotes entrepreneurial learning in an accelerator program. The study is built around theories on entrepreneurial learning based on Pittaway’s (2011) framework and Politis’ two learning outcomes (2005), as well as theories on business incubation, that includes incubation- and accelerator programs. The study explores the case of the accelerator program Techmakers, at Kjeller Innovation for tech startups. Based on the theories, this forms the basis for the following problem: How does accelerator programs accelerate entrepreneurial learning for the entrepreneur? To answer the problem, it was important to complete ten semi structural individual depth interviews with tech start-up companies that have participated in the Techmaker accelerator program in the period 2015-2017. The study examines how participants have acquired entrepreneurial learning during the entrepreneurial learning process and what learning outcomes the program has given them. The study has an abductive approach (Thaagard, 2009), and a conceptual model that describes the entrepreneurial learning process and learning outcomes has been developed. Both perspectives are also related to the entrepreneurs' background experience. The findings of the study show that entrepreneurs' entrepreneurial learning is continuous and fragmented, and emphasizes the complexity of entrepreneurial learning (EL). Factors that promote entrepreneurial learning in an accelerator program are primarily through the social network and experience exchange through peer to peer activity. There has been some research on how entrepreneurial learning is taking place and what needs entrepreneurs and start-ups (Mauseth, 2017), but little in context of an accelerator program (Politis et al., 2017.) Based on this, the aim of the study is to build on and further develop what promotes entrepreneurial learning in an accelerator program.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectEntrepreneurial learningnb_NO
dc.subjectStartup entrepreneursnb_NO
dc.titleAkseleratorprogram : en entreprenøriell læringsarena for oppstartgründere? : en casestudie av Techmakersnb_NO
dc.title.alternativeAccelerator program : a entrepreneurial learning arena for startup entrepreneurs? : a case study of Techmakersnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber105nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal