Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAngelsen, Arild
dc.contributor.authorThorsen, Hanna Elisabeth
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-11-21T11:24:58Z
dc.date.available2018-11-21T11:24:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2574099
dc.description.abstractVi ser på tre tiltak for å dulte innringere til Norwegian Air Shuttle å foretrekke selvbetjening, heller enn å ringe til kundeservice for bestilling eller endring av billett. Tiltakene er prisinformasjon, tilrettelegging og tidskostnad. Telefondata fra innringere fra norske mobiltelefoner ble samlet inn over en periode på tre uker. Totalt 13 910 unike innringere deltok i eksperimentet. Innringere ble først randomisert inn i to grupper: en kontrollgruppe og en behandlingsgruppe som fikk høre en melding med informasjon om at tjenesten var gebyrbelagt. De som valgte å ikke legge på ble i del to av eksperimentet tilfeldig fordelt mellom en kontrollgruppe og tre behandlingsgrupper. De tre behandlingsgruppene fikk høre en talemelding med informasjon om at det var mulig å bestille en tekstmelding med en direkte lenke til tjenesten de oppsøkte. En behandlingsgruppe fikk høre meldingen med en gang de gikk inn i køen, en gruppe fikk høre meldingen etter å ha stått et minutt i kø, mens den siste gruppen fikk høre meldingen umiddelbart, men kun dersom den estimerte ventetiden var på over to minutter. Avhengig variabel er graden av avbrutte samtaler, før innringeren kom i kontakt med en kundebehandler. Vi undersøkte også hvor mange som ønsket tilsendt en tekstmelding med lenke i de ulike gruppene, og hvorvidt lenken ble tatt i bruk. Informasjon om at tjenesten har et servicegebyr øker antallet avbrutte samtaler med 9 prosentpoeng. Tilrettelegging i form av en tekstmelding med direkte lenke til tjenesten ga sprikende resultater. Kombinasjonen av tilrettelegging og informasjon om kø førte til flere avsluttede samtaler enn kombinasjonen med opplevd kø. Men denne behandlingen gav ikke en markant nedgang i trafikk da en stor andel valgte å ringe tilbake senere. 71% av de som bestilte tekstmelding trykket også på lenken og 69% brukte lenken flere ganger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectNudgingnb_NO
dc.titleKan flyreisende dultes ut av køen? : telefon vs. selvbetjening : en eksperimentell studie av Norwegians telefonkundernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal