Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvilhaug, Terje
dc.contributor.advisorWæraas, Arild
dc.contributor.authorNarmo, Emilie
dc.contributor.authorSandberg, Julie Benedicte
dc.date.accessioned2018-11-20T13:04:29Z
dc.date.available2018-11-20T13:04:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2573994
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er samfunnsansvar i den norske eiendomsbransjen. Formålet er å undersøke hvordan arbeidet med samfunnsansvar har utviklet seg i bransjen over tid. For å få en forståelse av utviklingen og forsøke å forklare den har vi i anvendt interessentteori, legitimitetsteori, strategi og omdømmeteori. Ut ifra de fire teoretiske perspektivene er det formulert forventninger knyttet til undersøkelsens empiriske funn. Undersøkelsen er gjennomført som en multippel casestudie med en kvalitativ tilnærming, og vi tar for oss tre caseselskaper, henholdsvis Entra, Norwegian Property og Olav Thon Eiendomsselskap. Dataene er samlet inn gjennom undersøkelser av årsrapporter, samfunnsansvarsrapporter og miljørapporter, samt semi-strukturerte intervjuer. Analysen av empirien ble hovedsakelig gjort med utgangspunkt i det teoretiske rammeverket, og i diskusjonen som presenteres er det våre forventninger som setter rammen. Resultatene av studien viser en tydelig utvikling i arbeidet med samfunnsansvar i caseselskapene. Utviklingen kan forklares ut ifra både interessentteori, legitimitetsteori, strategi og omdømmeteori, men i ulik grad for hvert selskap. I perioden har alle tre definert sine interessenter, og de har tatt stadig mer hensyn til deres forventninger og krav i arbeidet med samfunnsansvar. For Entra har arbeidet med samfunnsansvar vært av klar strategisk betydning, og bidratt til et bedre omdømme. Ut ifra våre funn om Olav Thon Eiendomsselskap og Norwegian Property kan utviklingen i arbeidet i mindre grad forklares ut ifra strategi og omdømme. Olav Thon Eiendomsselskap har imidlertid fulgt Olav Thon Gruppens retningslinjer for samfunnsansvar siden 2013, og gruppen har hatt særlig fokus på å fremme Olav Thon og hans samfunnsengasjement. For Norwegian Property virker omgivelsenes forventninger og krav å ha vært av betydning for utviklingen i arbeidet med samfunnsansvar, særlig med tanke på rapportering av samfunnsansvar. Med utgangspunkt i studiens funn kan imidlertid dette også forklare utviklingen hos de to andre selskapene, og således kan utviklingen i arbeidet med samfunnsansvar forklares ut ifra legitimitetsteori.nb_NO
dc.description.abstractThe topic of this thesis is Corporate Social Responsibility (CSR) in the Norwegian real estate industry. The purpose is to examine how the work with CSR has developed in the industry over time. This study applies stakeholder theory, legitimacy theory, strategy and theory of reputation as a theoretical framework to gain an understanding of the industry progress. Expectations related to the empirical findings of the study are formulated based on the four theoretical perspectives. The study is a multiple case study with a qualitative approach. We have selected three case companies; Entra, Norwegian Property and Olav Thon Eiendomsselskap. The data is collected through annual reports, social responsibility reports and environmental reports, as well as semi- structured interviews. The analysis of empirical work was done primarily on the basis of the theoretical framework, and in the discussion presented, our expectations set the framework. The results of the study show a strong progress related to CSR for the case companies. The improvement can be explained by both stakeholder theory, legitimacy theory, strategy and theory of reputation, but to different degrees for each company. During the analysis period, all three companies have defined their stakeholders, and increasingly given attention to their demands towards CSR. For Entra, their work with CSR has been of strategic importance and contributed to a better reputation. Based on our findings about Olav Thon Eiendomsselskap and Norwegian Property, their work can be explained to a lesser degree by strategy and reputation. Olav Thon Eiendomsselskap has, however, followed the Olav Thon Group's CSR policy since 2013, and the group has focused particularly on promoting Olav Thon and his community engagement. For Norwegian Property, it appears that the society’s expectations and requirements have been of importance, especially with regard to reporting. However, the findings suggest that the other two companies are also attempting to comply with society’s expectations and requirements. Thus, the development in the work with CSR can be explained by legitimacy theory.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectCSRnb_NO
dc.subjectLegitimitetsteorinb_NO
dc.subjectInteressentteorinb_NO
dc.subjectOmdømmeteorinb_NO
dc.subjectStrateginb_NO
dc.titleSamfunnsansvar i eiendomsbransjen : en multippel casestudie av utviklingen i arbeidet med samfunnsansvar i perioden 2007-2017nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber133nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal