Fra parkering til byliv : det sosiokulturelle mangfoldets bidrag til bylivet
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571874Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master’s theses (LandSam) [1063]
Sammendrag
Bakgrunnen for denne masteroppgaven er Oslo kommunes satsning “Bilfritt byliv”. For gjennom¬føring av program bilfritt byliv ble dokumentet Handlingsprogram for økt byliv innlemmet som en del av programmet. Det overordnede må¬let til programmet er å skape et bedre bymiljø økt byliv innenfor Ring 1. Handlingsprogram¬met setter fokus på at de for å øke bylivet skal vektlegge mangfold i bruk, mangfold i brukere og mangfold i opplevelser. Vi har tatt for oss begrepet mangfold, og hvordan Handlingspro¬grammet operasjonaliserer målet om et mang¬foldig byliv. Spesielt ser vi på “Mangfold i bru¬kere” som vi tolker som sosiokulturelt mangfold. Mangfold som begrep har varierende innhold ut ifra ulike tolkninger av begrepet og kontek¬sten begrepet brukes i. Vi tester ut om og even-tuelt hvordan Handlingsprogrammets tiltak for økt byliv samsvarer med prinsipper for mangfol¬dig byliv som vi selv utleder ved grundig gjen¬nomgang av teori og empiri. This master thesis is based on the Oslo muni¬cipality’s program «Bilfritt byliv», roughly trans¬lated to car-free city life. For the implementation of the car-free city life program, “Handlingspro¬gram for økt byliv” was incorporated as part of the program. This is a document made by the municipality. It contains suggestions for general and specific measures to be taken, to reach the overall goal of the program. This is to create a more desirable environment and increased acti¬vity within the city centre.