Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWæraas, Arild
dc.contributor.authorAaland, Anne Mari
dc.date.accessioned2018-11-09T11:56:20Z
dc.date.available2018-11-09T11:56:20Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571792
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er omdømmebygging i bedrifter og hvordan eksisterende forskning og litteratur på området kan bidra til dette. Problemstillingen som denne oppgaven tar for seg er: «Hvordan er omdømmeledelse beskrevet i ledelseslitteraturen?» Det er foretatt en litteraturstudie basert på en systematisk oversikt over det som finnes av faglitteratur på området. Litteraturstudien deler bøkene i to grupper innenfor omdømmeledelse avhengig av om omdømmebyggingen er generell eller om den gjennomføres under eller etter en krise. Tross forskjellen på disse gruppene omhandler bøkene essensielt temaer som etablering av verdier og identitet i bedriftskulturen, konsistent formidling av disse innenifra virksomheten og mot det eksterne, relasjonsbygging og kommunikasjon, sosialt samfunnsansvar og mediehåndtering. Sett i lys av tre perspektiver på ledelse viser studien at omdømmeledelse i en stor grad er bedriftsøkonomisk orientert, men også sosialkonstruktivisme og institusjonell teori er relevante perspektiver på ledelse mot et godt omdømme.nb_NO
dc.description.abstractThe theme of this assignment is reputation building in companies and how existing research and literature in the field can contribute to this. The problem posed by this assignment is: "How is reputation management described in the management literature?" A literature study has been conducted based on a systematic overview of literature found in the field. The literature study divides the books into two groups within reputation, depending on whether the reputation management is general or whether it is conducted during or after a crisis. Despite the difference between these groups, the books deal with key topics such as establishing values and identity in corporate culture, consistent dissemination of these features from the internal to the external, relationship building and communication, social responsibility and media management. In view of three perspectives on leadership, the study shows that reputation management is to a certain degree business-oriented, but also social constructivism and institutional theory are relevant perspectives on leadership towards a good reputation.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectLedelsenb_NO
dc.titleMot et godt omdømme : omdømmeledelse i bedrifter : en litteraturstudienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber44nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal