Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorScholderer, Joachim
dc.contributor.authorSalen, Fredrik
dc.contributor.authorHansen, Markus Leonhard
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-10-31T14:22:03Z
dc.date.available2018-10-31T14:22:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570442
dc.description.abstractAvhandlingen tar for seg digitalisering på NMBU, og hvordan universitetet kan benytte teknologi til å fornye, forenkle og forbedre, slik at deres studenter blir klar for arbeidslivet. Gjennom å benytte digitalisering som et verktøy kan læringsutbyttet for studenter økes, og kostnader tilknyttet undervisning og vurderingsformer reduseres. Hovedformålet i denne avhandlingen er å se på hvilken digital strategi NMBU har for sin utdanning, og hvordan universitetet tilrettelegger for en digital fremtid. Avhandlingen presenterer hvordan universitets digitaliseringsstrategi fungerer for undervisning, emneinnhold og universitetet som organisasjon. Videre ønsker vi å se på universitetets evne til å orientere seg i markedet, og om enkelte fakultet på NMBU ligger på etterskudd når det kommer til digitalt innhold. Det er benyttet to forskjellige metoder for datainnsamling for å gjøre rede for problemstillingen. I Studie 1 er det gjennomført en kvantitativ undersøkelse, hvor det ble gjennomført en statistisk analyse av emnebeskrivelser hos NMBU. Studie 2 er en kvalitativ undersøkelse hvor det er gjennomført intervju av informanter fra de forskjellige fakultetene på NMBU, i tillegg til ledelsen. Fra analysen gjort i Studie 1 kan vi se av ordbruken i emnebeskrivelsen at det ikke er noen fakulteter som ligger på digitalt etterskudd, dette er gode nyheter. I Studie 2 ser vi at det mangler en bevisst digitaliseringsstrategi for innhold i emner på NMBU. Det argumenteres for at universitets begrensede evne til å orientere seg etter markedsendringer, og statlig strategi for digitalisering, fører til at insentivene for å implementere digitalisering faller ned til hver enkelt foreleser. I tillegg blir det gitt forslag til universitetets strategiformulering for utvikling av emners digitale innhold. Det finnes i dag mange gode digitaliseringsinitiativer på NMBU, og med fokusert innsats, så ser fremtiden lys ut for universitetet og deres studenter i deres møte med en digital fremtid.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis investigates digitalization at NMBU and how the university can leverage technology to renew, simplify and improve, to ensure that their students are ready to dive into their careers. By using digitalization as a tool, there is a possibility to increase the learning outcome for students and at the same time cut costs related to teaching and testing. The main objective for this thesis has been to investigate and evaluate NMBUs digital strategy for education, and further, to look at how the University is planning for a digital future. The thesis presents how the digitalization strategy for the university functions for teaching, course contents and the University as an organization, in addition to assessing its ability to orient after the market. Further on, we seek to asses if there are any outliers in terms of digital content between the faculties.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectIndustri 4.0nb_NO
dc.subjectUndervisningnb_NO
dc.subjectUndervisningsverktøynb_NO
dc.subjectDigitaliseringsstrategiernb_NO
dc.titleI møte med en digital fremtid : en casestudie på NMBU om strategier for digitalisering av høyere utdanningnb_NO
dc.title.alternativeMeeting a digital future : a case study at NMBU on strategies for digitalization in higher educationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber78nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal