En fordypning i det norske finansmarkedet sett i lys av "the revised Payment Services Directive"
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2567087Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1138]
Sammendrag
Den Europeiske bankbransjen står foran strukturelle og konkurransemessige endringer. Det er i hele den europeiske union innført et betalingsdirektiv ved navn «Revised Payment Services Directive». Dette direktivet åpner for at ikke-finansielle aktører kan få tilgang på deler av bankens verdikjede, gjennom åpning av betalings- og kontoinformasjon. Hensikten er å skape bedre og mer brukervennlige løsninger for forbrukerne ved å øke konkurranse og stimulere til innovasjon.
Denne avhandlingen vil gjennom en eksplorativ tilnærming undersøke aspekter relatert til betalingsdirektivet fra et bankperspektiv. Fokuset vil ligge på bankens strategiske håndtering av direktivet sett i lys av forretningsmodeller og konkurransefortrinn med tanke på hvordan fortsatt skape verdi for bankkundene. Dette gjøres gjennom en innledende web-analyse som deretter etterfølges av dybdeintervju med bankeksperter og forbrukere. Problemstillingen som skal besvares er: Hvordan vil situasjonen se ut for bankene i det norske finansmarkedet når PSD2 åpner for at tredjepartsaktører kan få tilgang på kunders konto- og betalingsinformasjon?
Av sentrale funn som må det trekkes frem er at direktivet med den hensikt å stimulere til økt innovasjon kan komme til å redusere kvaliteten på de tilbud som nå foreligger i markedet. Dette da bankene vil innta en forsvarsposisjon dersom direktivet gir for stor tilgang til tredjepartsaktører. Det kan føre til at bankenes servicetilbud som omfattes av direktivet kan trekkes tilbake, for å forsvare elementer som essensielt kan fungere som konkurransefortrinn. Videre virker bankene å være funksjonelt «compliant» med direktivet, og de fokuserer på konkurranse gjennom samarbeid med teknologiske aktører og salg av premium API-er. Forbrukerne verdsetter attributter som hurtighet, brukervennlighet og skreddersydde løsninger i sin interaksjon med banktjenester. Likevel er ikke mobilbetalingstjenesten Vipps å regne som en konkurransebarriere som kan bidra til å forsvare bankens posisjon. Effekten av direktivet i Norge vil sannsynligvis være liten sammenlignet med resten av Europa, og vil potensielt skape dårligere løsninger. The European financial industry is facing a future of structural change. The European Union has decided that the financial market is not innovative enough. Furthermore, it is lacking in areas of consumer-centered services for payment and account aggregation. Therefore, the EU has decided to implement “the revised Payment Services Directive”. The directive aims to increase competition by lowering entry barriers for third party players (non-financial). The focus of the explorative research presented in this thesis, has been to understand how the banks are going to handle this change. This has been done through a web-analysis, followed by in depth interviews of banking customers and banking experts. How is PSD2 affecting the Norwegian banks when access to customer account and transaction information is opened to third party-players?
An Important finding of this study is that the payment services directive, which aims to create better services, might in Norway actually decrease the quality. Moreover, the mobile payment system “Vipps” does not seem fit to act as a sufficient entry barrier that would protect the incumbent banks. Customers are expecting better solutions and are more positive about using banking services provided by actual banks, as opposed to services provided by non-financial players. Their main priority is that their banking services work fast, reliable and have high usability. Furthermore, the banks are functionally compliant with the directive, and focus on new revenue streams from increased efficiency, cooperation with FinTech-companies, and sales of premium APIs. It seems probable that the effect of the directive will be smaller than anticipated.