Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKorhonen-Sande, Silja
dc.contributor.authorMoldestad, Håkon
dc.date.accessioned2018-10-04T12:09:21Z
dc.date.available2018-10-04T12:09:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2566463
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan etablerte og nyetablerte selskaper inngår i strategiske allianser. Tillit og oppfattet risiko står sentralt ved inngåelse i strategiske allianser, og hvordan dette blir påvirket ved inngåelse i strategiske allianser blir sett nærmere på. Man ser også på hvordan selskaper utvikler kapabiliteter for å inngå i og håndtere slike samarbeid, og hvilken effekt det kan ha. Oppgaven har som formål å utvikle en beste praksis for etablerte og nyetablerte selskaper, som skal bidra til at man inngår i verdiskapende samarbeid. Med dette som bakgrunn, er problemstillingen som følger. «Hvordan inngår etablerte og nyetablerte selskaper strategiske allianser, for å minimere oppfattet risiko og bygge tillit?» Studien viser at det er variasjon ved hvorvidt etablerte selskaper inngår i strategiske allianser med nyetablerte selskaper. Etablerte og nyetablerte selskaper som inngår i strategiske allianser gjør det ofte for å effektivisere virksomheten, eller få tilgang til nye markeder. De opererer i markeder preget av høy konkurranseintensitet, der faktorer som teknologi, digitalisering og globalisering står sentralt. Den oppfattede risikoen er høy, men gjennom strategiske allianser har man som mål å redusere den oppfattede risikoen ved å konkurrere. Selskaper som ikke opererer under slike markeder inngår i færre allianser, og det er oftere uklare motiver bak slike samarbeid. Funnene viser også at nyetablerte selskaper ønsker å inngå i strategiske allianser med etablerte selskaper, hovedsakelig for å få tilgang til verdifulle og kritiske ressurser som kapital og kunder. Selskaper som inngår i slike samarbeid har ofte utviklet systematikk ved vurdering av potensielle samarbeidspartnere. Hvilke styringsformer som blir benyttet i en allianse kommer som et resultat av både motivasjon og hva man blir enige om gjennom samtaler. Etablerte og nyetablerte selskaper har et stort fokus på å utvikle tillit til hverandres kompetanse og godvilje prosessen med å vurdere potensielle partnere. Dette har innvirkning på den oppfattede risikoen ved å inngå i strategiske allianser. Når det kommer til utvikling av kapabiliteter, er det variasjon i hvorvidt etablerte selskaper utvikler dette, men man ser likevel at de som utvikler det har effekt på hvordan man reduserer oppfattet risiko fasene ved inngåelse i strategiske allianser. Blant nyetablerte selskaper er det økt fokus på å dele kunnskap og erfaring, slik at man har større sannsynlighet i å inngå i verdiskapende samarbeid med etablerte selskaper.nb_NO
dc.description.abstractThis master thesis looks into how established and newly established companies enter into strategic alliances. Trust and perceived risk are central to entering into strategic alliances, and their effect was studied. The study reveals how companies develop capabilities to enter into, and manage such collaborations, and what effect they may have on trust and perceived risk. The purpose of the assignment was also to develop a “best practice” guide for established and newly established companies. With this as background, the issue for this master thesis is: “How do established and newly established companies enter into strategic alliances, to minimize perceived risk and build trust?” The study shows that there are variations in whether established companies will enter into strategic alliances with newly established companies. Established and newly established companies that are part of strategic alliances have a motivation to effectively improve their company, or gain access into new markets. They operate in markets characterized by high levels of competition, where factors such as technology, digitalization, and globalization play a big role. The perceived risk is high, but strategic alliances aim to reduce perceived risk of competition. Companies that do not operate under such markets take part in fewer alliances with newly established firms, and there are more often unclear reasons for such cooperation. The findings also show that newly established companies wish to enter into strategic alliances with established companies, primarily to gain access to valuable and critical resources, such as capital, and customers. Companies that enter strategic alliances have often developed systematic approaches for assessing potential partners. Which governance forms are used in an alliance come as a result of both motivation and what is agreed upon through the process of potential partner consideration, as well as the results of this. Established and newly established companies have a strong focus on developing trust to each other´s competence, expertise, and goodwill in the process of assessing potential partners. This has an impact on the perceived risk of entering into strategic alliances. When it comes to developing capabilities, there is a variation in whether established companies develop this, but it is still evident that those who develop it have effect on perceived risk through the phases of entering into strategic alliances. Among newly established firm, there is increased focus on sharing knowledge and experience.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectStrategic alliancesnb_NO
dc.subjectStrategiske alliansernb_NO
dc.subjectTillitnb_NO
dc.subjectOppfattet risikonb_NO
dc.subjectAllianseinngåelsenb_NO
dc.subjectNyetablerte selskapernb_NO
dc.subjectEtablerte selskapernb_NO
dc.titleHvordan inngår etablerte og nyetablerte selskaper i strategiske allianser?nb_NO
dc.title.alternativeHow do established and newly established firm enter into strategic alliances?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber134nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal