Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKubberød, Elin
dc.contributor.authorVangsal, Fredrik
dc.contributor.authorZeiner, Axel Fidje
dc.coverage.spatialNorway, Åsnb_NO
dc.date.accessioned2018-08-24T13:14:34Z
dc.date.available2018-08-24T13:14:34Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559286
dc.description.abstractDette studiet ser på makerspace ved universiteter som mulige entreprenørielle praksisfellesskap, hvor studenter kan tilegne seg praktisk erfaring med ny teknologi i løpet av sin utdanning. Bakgrunnen for studiet er vår rolle som studenter innen entreprenørskap og innovasjon, og aktive medlemmer ved makerspacet Eik Idéverksted (EIK). Studiet bygger på en tidligere undersøkelse av EIK sin rolle i innovasjonsøkosystemet ved Campus Ås (Steien, et al., 2017). Her oppdaget forfatterne at makerspace som EIK, som er både involvert i entreprenørskapsmiljøet og i utdanningen, ikke er tilstrekkelig redegjort for i litteraturen. Formålet med studien er således å belyse fenomenet med makerspace på universiteter som har en aktiv rolle i et entreprenørskapsmiljø. Til dette benyttes litteraturen innen ‘Communities of Practice’, altså praksisfellesskap, som et analytisk rammeverk for å kunne beskrive den sosiale, kontekstuelle og praktiserende læringen som kan finne sted ved makerspace som EIK. Forskning innen nyere former for entreprenørskapsutdanning benyttes for å se på bruken av entreprenørielle prosjekter som læringsmetode.nb_NO
dc.description.abstractThis paper looks at makerspaces at universities as possible entrepreneurial communities of practice, where students can acquire practical experience with new technology during their education. The background for this paper is our role as students in entrepreneurship and innovation, and active members at the makerspace Eik Idéverksted (EIK). The paper builds upon a previous study of EIKs role in the innovation ecosystem at Campus Ås (Steien, et al., 2017). The authors discovered that makerspaces such as EIK, which are involved in both the entrepreneurship environment and education, are not adequately accounted for in the literature. The purpose of this paper is therefore to explore the phenomenon with makerspaces at universities that have an active role in the entrepreneurship environment. To do so the paper uses the literature on ‘Communities of Practice’ as an analytical framework to describe the social, contextual and practical learning that can take place at makerspaces such as EIK. Research on recent forms of entrepreneurial education is used in order to look at the application of entrepreneurial projects as a method of learningnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSituated learningnb_NO
dc.subjectEntreprenørskapnb_NO
dc.subjectInnovasjonnb_NO
dc.subjectEntreprenøriell læringnb_NO
dc.subjectEntreprenøriell kunnskapnb_NO
dc.subjectEntreprenøriell utdanningnb_NO
dc.subjectProsjektbasert læringnb_NO
dc.titleEntreprenørielle praksisfellesskap ved universiteter : Eik Idéverksted, noe mer enn et makerspace?nb_NO
dc.title.alternativeEntrepreneurial communities of practice at universities : Eik Idéverksted, something more than a makerspace?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber127nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal