Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBengtsson, Jens
dc.contributor.authorAnker-Olsen, Magnus
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-08-20T09:07:28Z
dc.date.available2018-08-20T09:07:28Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2558508
dc.description.abstractMonopolsituasjonen til Norsk Tipping er truet og markedstrykket fra de utenlandske aktørene øker. Dette skjer blant annet gjennom økt markedsføring fra disse aktørene og stadige politiske diskusjoner om å liberalisere pengespillmarkedet. Et sentralt element i markedsføringen av de utenlandske aktørene er ulike former for bonuser. En økning i både tilbud og etterspørsel etter pengespill på nett, gjør at omfanget av slike bonustilbud er stort. I denne oppgaven har jeg sammenlignet innskuddsbonusene til fem utenlandske spillselskaper via sannsynlighetsmodeller, for deretter å belyse hvilke innskuddsbonuser ulike individer i henhold til nytteteori burde benytte seg av. Deretter ønsker jeg å forklare hvorfor enkelte av disse individene velger å avstå fra bonusene til tross for positiv nytte, før jeg besvarer min hovedproblemstilling: Hvorfor tilbyr spillselskapene bonuser der forventningsverdien for kunden overstiger det eventuelle innskuddsbeløpet? Studiet benytter kvantitativ metode, i form av sannsynlighetsmodeller, kombinert med kvalitativ metode i form av tidligere intervjuer som sekundærdata. I tillegg gir bøker, rapporter, lovverk, statistikk og artikler oppgaven et teoretisk rammeverk. Alle innskuddsbonusene som er omtalt i dette studiet appellerer til risikonøytrale og en god del risikoaverse individer. Det finnes til og med bonuser som appellerer til samtlige individer, uavhengig av risikoprofil. Hvorfor kun en liten prosentandel av Norges befolkning har benyttet seg av disse bonusene, kan forklares utfra en rekke faktorer, derav mange psykologiske. På samme måte er de psykologiske faktorene én av hovedgrunnene til at spillselskapene faktisk velger å tilby slike bonuser.nb_NO
dc.description.abstractThe monopoly situation of Norsk Tipping is threatened and the pressure from the foreign competitors is increasing. This is happening through increased marketing from these competitors and regularly political discussion whether Norway should liberalize the gambling marked. A common element in this marketing from the foreign competitors is promotion of different kind of bonuses. An increase in both supply and demand after internet-based gambling, makes the scope of such bonus offers great. I have in this thesis compared the bonus offers from five different gambling companies by using probability models and thereafter illuminate what kind of offers different kind of individuals should benefit of according to expected utility theory. Thereafter I want to explain why different individuals choose to refrain from these offers despite positive expected utility, before I will answer my main issue: Why do gambling companies offer bonuses where the expected value exceeds the eventual deposit? The probability models represent the quantitative method used, while interviews are my main source of qualitative data. In addition to this are books, reports, statistics, legislation and articles giving the study a theoretical framework. Main findings from the study shows that all of the deposit offers I have examined appeal to both risk-neutral and many risk-averse individuals. There are also bonuses that appeal to all individuals, independent of risk profile. Why just a small percentage of Norways population have made benefit of these bonuses, can be explained from a lot of factors, among them many psychological. In the same way are the psychological factors one of the main reasons why gambling companies actually choose to offer such bonuses.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPsykologinb_NO
dc.subjectAtferdsøkonominb_NO
dc.subjectSportnb_NO
dc.subjectFotballnb_NO
dc.subjectNorsk tippingnb_NO
dc.titlePsykologiske og markedsøkonomiske aspekter ved spillselskapenes oddsbonusernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal