Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWæraas, Arild
dc.contributor.advisorBjørge, Hedvig Hoel
dc.contributor.authorVinje, Lena
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-08-14T08:51:37Z
dc.date.available2018-08-14T08:51:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2557833
dc.description.abstractDelingsøkonomi er et relativt nytt fenomen, og det er et tema som bør bli ytterligere studert. Gjennom ulike definisjoner har det kommet frem at: "Delingsøkonomi innebærer at man skal kunne leie det man trenger, ved å tjene penger på det man eier". Dermed har målet vært å svare følgende problemstilling: Hva kjennetegner populasjonen av virksomheter som baserer seg på delingsøkonomi? For å svare på denne problemstillingen er analysemetoden i dette studiet av kvalitativ tilnærming. Datamaterialet er samlet gjennom semi-strukturerte intervjuer med tre informanter fra tre små delingselskaper, samt et intervju med en informant fra en stor aktør. Intervjuet med den store aktøren har gjør det lettere å kunne sammenligne de funnene jeg har fått fra dataanalysen. Resultatene i dette studiet viser at populasjonsøkologi er en relevant teori og et nyttig analyseverktøy for å kunne forstå hvordan delingselskapene kan oppnå vekst, konkurranse, og utvikling gjennom bruk av delingsøkonomi i delingselskapene. Videre gir det et nyttig grunnlag for å forstå utfordringer og muligheter som finnes i markedet, samt hvilke ressurser delingselskaper burde utnytte på best mulig måte. Dette fører til at det finnes en del muligheter for at virksomhetens populasjon kan basere seg på delingsøkonomi. Funnene fra dette studiet viser at det finnes en fremtid for delingsøkonomi i Norge. Dette er fordi delingsøkonomi er med på å bidra til nye arbeidsplasser, utnytte ressurser, miljøgevinster, samt at man kobler mennesker tettere sammen. Nøkkelen for at små delingselskaper kan etablere seg i et konkurrerende marked er gjennom å fokusere på fire faktorer: bransje, strategi, kapital og ressurser. Delingselskapene må ha en klar idé om disse faktorene, i tillegg til hvordan de kan gjøre en forskjell i samfunnet. Hvis delingselskaper har disse faktorene på plass vil det være lettere å lykkes. Ut i fra dette, er det en fremtid for delingsøkonomi i Norge.nb_NO
dc.description.abstractSharing economics is a relatively new phenomenon, and it is a topic that should be explored further. Based on various definitions, it has become clear that: "Sharing economy means that you can hire what you need by earning money on what you own." Thus, the aim of this research is to answer the following research question: What characterizes a population of businesses that are based on sharing economy? To answer this research question, the method of analysis in this study has a qualitative approach. The data collected is based semi-structured interviews with three informants from three small sharing companies, including an interview with an informant from a lager sharing company. The interview with the lager company made it easier to compare the findings from the data analysis. The study show that it is useful to use theories on population ecology theory as an analytical tool, to understand how sharing companies can achieve growth, competition, and development through sharing economy. It also provides a useful base to understand the market challenges and opportunities, including the resources resources sharing companies should exploit in the best possible way. This shows that the company's population can be based on sharing economics. The findings from this study show that there is a future for sharing economics in Norway. This is because sharing economy helps to create new jobs, exploit resources, have environmental benefits, and connect people more closely. Small sharing companies are able to establish themselves in a competitive market, by focusing on four factors, such as: industry, strategy, capital and resources. The sharing companies must have a clear idea about these factors, in addition to how they contribute to make a difference in the society. If sharing companies have these factors in place, it will be easier to succeed. Based on this, there is a future for sharing economies in Norway.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleEtableringen av små delingselskaper i Norge : en populasjonsteoretisk studienb_NO
dc.title.alternativeThe establishment of sharing companies in Norway : a theoretical population studynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber92nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal