Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrønning, Marius
dc.contributor.authorHaaby, Vilde Moltu
dc.coverage.spatialNorway, Akershusnb_NO
dc.date.accessioned2018-07-18T10:40:02Z
dc.date.available2018-07-18T10:40:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2505993
dc.description.abstractOppgaven tar for seg hvordan den regionale planen for areal og transport i Oslo og Akershus fungerer som et styringsverktøy når vi nå går over til en vekstmodell som baserer utviklingen på den flerkjernede regionale nettverksbyen. Det økte bærekraftperspektivet innen planlegging har medført at man i større grad må samarbeide på tvers av administrative grenser. Planmyndigheten ligger fortsatt hos den enkelte kommune, som må implementere de regionale planene i sin arealutvikling. Det er derfor viktig at planens intensjon ikke gis for stort tolkningsrom. Den regionale planen for areal og transport i Oslo og Akershus benytter seg av fem romlige begreper som skal strukturere planprosessen og koordinere alle involverte aktører. For å forstå hvilken arealkontroll planen gir, vil fokuset i denne oppgaven derfor ligge på de romlige begrepene. De romlige begrepene bybånd, regional by og lokal by og tettsted knyttes opp mot Lørenskog, Lillestrøm og Skedsmokorset for å kunne forstå den virkeligheten begrepene henviser til. Skedsmokorset har ikke blitt tildelt et romlig begrep, og mangler derfor en tydelig regional status. Skedsmokorset blir studert for å se hvilke implikasjoner det vil ha i et helhetlig perspektiv at stedet ikke inngår i den regionale planen. For caseområdene har det blitt gjennomført en romlig analyse. Dette for å forstå den strukturelle virkeligheten de ulike romlige begrepene henviser til, og hvilke permanente strukturer som har blitt definerende for det enkelte sted. Dokumentstudie har blitt benyttet for å forstå hvordan det regionale perspektivet og bærekraftidealet har vokst frem og operasjonalisert seg i planleggingen. I tillegg har offentlig og privat sektor sitt handlingsrom blitt studert, fordi transportdelen av den regionale planen gjerne innebærer offentlig investering, mens arealdelen i større grad er drevet av private investeringer. Gjennom arbeidet med oppgaven har det blitt avdekket at de romlige begrepene viser til en tydelig bevissthet om strukturen i de romlige begrepene, men at man innenfor det enkelte caseområde ikke nødvendigvis har en bevissthet om hvordan man skal benytte disse strukturene for å kunne oppnå en helhetlig utvikling. For å oppnå denne helheten som planen sikter til, må man ha kontroll over enkeltdelene og innholdet i dem. Den regionale planen for areal og transport i Oslo og Akershus er den første av sitt slag for regionen. Det har derfor vært aktuelt å undersøke hvordan denne planen styrer omstillingsprosessen gjennom romlige begreper, som den enkelte kommune skal implementere i sin arealplanlegging. Når man i fremtiden skal revidere eller lage nye regionale planer, er det nødvendig å vite hvordan tidligere regionale planer har styrt utviklingen og om det kan gjøres utbedringer.nb_NO
dc.description.abstractThe paper address how the coordinated land-use and transportation plan for Oslo and Akershus serves as a management tool as we now transition into a growth model that bases the development on the multi-core regional network city. The increased sustainability perspective in planning has led to a greater need for cooperation across administrative borders, but the planning authority is still within the individual municipality. The municipality must therefore implement regional plans in their land-use plans, and its therefore important that there is a unison understanding for the intentions of the regional plans. The coordinated land-use and transportation plan for Oslo and Akershus address five spatial concepts that is supposed to structure the planning process and coordinate all involved actors. In order to understand what type of land-use control the regional plan provides, this paper focus on the spatial concepts in the plan. The spatial concepts the linear city, the regional city and the local city and local town are linked to Lørenskog, Lillestrøm and Skedsmokorset in order to understand the reality to which the concepts refer. Skedsmokorset has not been awarded a spatial concept, and therefore lacks a regional status. Skedsmokorset is being studied to see what implications it will have in a holistic perspective that the place is not part of the regional plan. For the case areas, a spatial analysis has been conducted. This is in order to understand the structural reality that the different spatial concepts refer to, and which permanent structures that have been defining for each place. Document study has been used to understand how the regional perspective and the sustainability dimension have been operationalized in planning. In addition, the space of action for the public and private sectors have been studied because the transportation part of the regional plan is generally based on public investment, while the land-use part is more driven by private investment. By doing this, it has been revealed that the spatial concepts indicate a strong awareness of the structure of the spatial concepts, but that within the individual case area there is not necessarily an awareness of how to use these structures in order to achieve a holistic development. To achieve this holistic regional development as the plan aims, one must have control over the individual parts and their contents. The coordinated land-use and transportation plan for Oslo and Akershus is first of its kind for the region. It has therefore been relevant to investigate how this plan governs the conversion process through spatial concepts that the individual municipality will have to implement in its land-use planning. When revising or creating new regional plans, it is necessary to know how previous regional plans have controlled the land-use development and whether improvements can be made.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectRegional planleggingnb_NO
dc.subjectPermanente strukturernb_NO
dc.subjectArealkontrollnb_NO
dc.subjectRegional planningnb_NO
dc.subjectSpatial conceptsnb_NO
dc.subjectPermanent structuresnb_NO
dc.subjectLand-use controlnb_NO
dc.titleBegreper om en romlig orden : en caseanalyse av Lillestrøm, Lørenskog og Skedsmokorset i lys av regional plan for areal og transport i Oslo og Akershusnb_NO
dc.title.alternativeConcepts of a spatial order : a case analysis of Lillestrøm, Lørenskog and Skedsmokorset in the light of the coordinated land-use and transportation plan for Oslo and Akershusnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal