Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Kristin Marie
dc.contributor.authorFlesland, Malin Høvik
dc.coverage.spatialNorway, Bergen, Fleslandnb_NO
dc.date.accessioned2018-06-28T09:23:58Z
dc.date.available2018-06-28T09:23:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503534
dc.description.abstractMed denne oppgaven ønsker jeg å besvare følgende problemstilling: Er det potensial for en flerfunksjonell byutvikling rundt Bergen lufthavn, Flesland? I diskusjonen rundt en flerfunksjonell byutvikling i området vil bevaring av jordbruksareal og verdifulle grønnstrukturer, samt kvalitet i bomiljø diskuteres. Det vil også legges vekt på landskapskonvensjonen og innbyggernes mulighet til å kunne påvirke utviklingen i deres eget nærmiljø. Fleslandsområdet, i Ytrebygda bydel, har siden flyplassetableringen i 1955 utviklet seg fra å være en usentral og landlig del av Bergen til å bli et område preget av storskala utbygginger og bilbasert næring. Den tidligere utviklingen har likhetstrekk med Aerotropolismodellen som er en urban form der byer etableres rundt flyplasser. Arealene rundt Bergen lufthavn, Flesland utsettes for stort arealpress. Bybanetraséen til Bergen lufthavn, som stod ferdig i 2017, har trolig økt presset ytterligere. Bybaneetableringen legger imidlertid grunnlaget for at fremtidig utvikling i større grad kan være bærekraftig, kompakt og fremme flerfunksjonalitet. Den nye kommunedelplanen for Birkeland, Liland, Ådland og Espeland legger imidlertid opp til økt etablering av plasskrevende næring blant annet på bekostning av 1000 dekar matjord. Utviklingen er trolig et resultat av at området er innlemmet i rød støysone og derfor ikke aktuell for boligutbygging. Områder i rød støysone har ikke nødvendigvis lav verdi, og de er viktige for menneskers nærområder. I midten av mars 2018 gjennomførte jeg en spørreundersøkelse som viste at innbyggerne er opptatt av den videre utviklingen i Ytrebygda. Mange frykter at næringsutbygging i større grad vil dominere i bydelen, og at de jordbrukarealene som er igjen vil forsvinne. De er også bekymret for bydelens naturområder. Det er kritikkverdig å legge lite ønskede tiltak for lokalbefolkningen, som arealkrevende næring, til området rundt Bergen lufthavn, Flesland da området allerede er belastet. • Det tjener ikke en flerfunksjonell og kompakt byutvikling da det legger til rette for bilbasert næring ved bybanestopp og oppfordrer således til bilbruk. • Det utsetter et allerede sterkt belastet lokalsamfunn for økt påkjenning, og reduserer bomiljøkvaliteten i området ytterligere. • Det fører til nedbygging av et jordbrukslandskap som er viktig for områdets historie og identitet, så vel som lokalbefolkningens fysiske og mentale rekreasjon. • Det gir turister som kommer til Bergen med fly en lite hyggelig velkomst. Utbyggingen fremstår som et resultat av hastverk i planleggingsprosessen, og interessene til lokalbefolkningen i Ytrebygda er hverken hørt eller tilrettelagt for.Den forhastede planleggingen gir liten mulighet for å innvolvere lokalbefolkningen i planprosessen og strider således med den europeiske landskapskonvensjonen.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis will examine the possibility of a future mixed-use development around Bergen airport, Flesland. The discussion will focus on the preservation of agricultural land as well as important green strucutres, and the area´s residential qualities. Further, the European Landscape Convention will be emphasized and the citizens´ ability to influence decision-makings in regard to future developments in their local community. Since the establishment of Bergen airport in 1955, the Flesland area has evolved from being an agricultural dominated area at the outskirts of Bergen to becoming an area characterized by big scale developments and car dependent industries. One can draw similarities between the area´s previous development and the aerotropolis model. The aerotropolis is a new urban form where a city has an airport at its core. The area around Bergen airport experience urban development pressure. The light rail corridor to Bergen airport, completed in 2017, is likely to have increased the pressure further. However, the light rail establishment lays the foundation for future development to be more sustainable and compact as well as promoting mixed-use developments. The new municipal subplan for Birkeland, Liland, Ådland and Espeland encourages the establishment of ”space-demanding businesses” at the expence of agricultural land. The area is not suitable for housing developments as it is part of the airport´s noise zone. However, the noise zone does not necessarily indicate that the areas included are of low value, and several of the areas are important for residential qualities. I conducted a survey that shows that the inhabitants are concerned regarding future developments in Ytrebygda. Many fear that industry-developments will be increasingly predominant in the future and that the remaing agricultural areas will cease to exist. They are also concerned as to the future of the their natural areas. The act of locating numerous of unattractive developments, from the locals point of view, around Bergen airport can be criticized on the grounds that the quality of the area is already reduced due to previous developments. It does not serve a mixed-use and compact urban development as it facilitates for car dependent businesses next to light rail stations, thus encouraging the use of cars. It aggravates the areas residential qualities that are already affected by noise from aircrafts. It dismantles the agricultural landscape of Liland that is important in regards to the history and identity of the area, as well as for the local population´s physical and mental recration. The development appears to be a result of urgence in the planning process, and the interests of locals in Ytrebygda are not taken into account. The hurried planning provides little opportunity for the locals to be involved in the planning process and thus are not in accordance with the European Landscape Convention.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectAerotropolisnb_NO
dc.subjectFlerfunksjonell byutviklingnb_NO
dc.subjectBomiljøkvalitetnb_NO
dc.subjectDen europeiske landskapskonvensjonennb_NO
dc.subjectMedvirkningnb_NO
dc.subjectRekreasjonsområdernb_NO
dc.subjectMixed-use developmentnb_NO
dc.subjectResidential qualitiesnb_NO
dc.subjectPublic participationnb_NO
dc.subjectRecreational areasnb_NO
dc.titleBomiljøkvalitet og fremtidig utvikling rundt Bergen lufthavn, Flesland : fra jordbruksområde til aerotropolis?nb_NO
dc.title.alternativeResidential qualities and future development around Bergen Airport, Fleslandnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal