Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHanssen, Gro Sandkjær
dc.contributor.authorBratlie, Kathrine
dc.contributor.authorRasmussen, Maria
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2018-04-24T09:07:01Z
dc.date.available2018-04-24T09:07:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2495620
dc.description.abstractBilen tar stor plass i byen og forskning viser at bilen har negative effekter for bylivet og miljøet. Dagens planlegging handler i stor grad om å tilrettelegge for økt byliv og redusere bilbruken til fordel for menneskene som bor i og bruker byen. Flere land i Europa har siden 60-tallet etablert bilfrie sentrumsområder, denne trenden ser man også her i Norge. Etablering av bilfrie sentrumsområder reiser en rekke spørsmål når det kommer til gjennomføring. I 2016 etablerte Byrådet i Oslo prosjektet Bilfritt byliv med formål om å skape et bedre bymiljø og økt byliv innenfor Ring 1, innen 2019. Denne masteroppgaven skal belyse Oslo kommunes arbeid i gjennomføringen av prosjektet Bilfritt byliv og hvilke betingelser som skal til for å oppnå prosjektets mål. I studiet er det brukt kvalitativ metode. Det er utført semistrukturerte intervjuer, hvor informantene er valgt på bakgrunn av deres tilknytning til Bilfritt byliv. Utvalget består av representanter fra Oslo kommune og interessenter i private organisasjoner. Intervjuer sammen med teori og andre dokumenter, utgjør kunnskapsgrunnlaget for oppgaven. Gjennom teorien kom det frem flere viktige betingelser som bør ligge til grunn i gjennomføringen av bilfrie konsepter. Videre er disse betingelsene analysert opp mot kommunens arbeid knyttet til prosjektet. Oppgaven belyser også hvordan de foreløpige tiltakene som er utført i forbindelse med prosjektet, samsvarer med det kommunen ønsker å oppnå. I analysen kommer det frem at kommunen jobber frem mot de betingelsene som anses som viktig, men det fremgår også at det er flere svakheter i arbeidet. Det kommer blant annet frem at det ikke har vært tilstrekkelig involvering av borgere og formidlingen av prosjektet har vært forvirrende for mange. Det fremgår også at det er et manglende samarbeid mellom kommunen og private interessenter. Dette er viktige betingelser som kommunen må jobbe med i det videre arbeidet av prosjektet. Videre er samarbeidet innad i den kommunale sektor komplisert og utfordrende. Det stilles spørsmål om tidsperspektivet innen 2019 er et realistisk mål eller er et hinder for den faglige utførelsen og gjennomføringen av prosjektet. Masteroppgaven berører flere temaer som åpner mulighetene for videre forskning. Den er interessant å lese for kommunen og andre som interesserer seg for gjennomføring av bilfrie konsepter.nb_NO
dc.description.abstractCars take up a lot of space in cities and studies have shown that cars have negative effects on the environment and the overall quality of life in these cities. Contemporary urban planning tends to prioritise the facilitation of car reduction for the benefit of city life. Car-free zones have been established in several European cities since the sixties, and Norway is no exception, but the implementation of such zones raises a lot of questions. In 2016 the City Council of Oslo established a project called Bilfritt byliv, roughly translated to car-free city life, with the goal of creating a more desirable environment and increased activity within the city centre by 2019. This thesis will highlight the municipality of Oslo’s work regarding the implementation of the project Bilfritt byliv and present conditions that are required to implement the project.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBymiljønb_NO
dc.subjectUrban planningnb_NO
dc.subjectByplanleggingnb_NO
dc.titleBilfritt byliv : betingelser for gjennomføring og Oslo kommunes arbeid med prosjektetnb_NO
dc.title.alternativeBilfritt byliv : conditions for implementation and Oslo municipality’s work with the projectnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230nb_NO
dc.source.pagenumber153nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal