Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWæraas, Arild
dc.contributor.authorAndvin, Andreas Høydahl
dc.date.accessioned2018-02-01T14:11:21Z
dc.date.available2018-02-01T14:11:21Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481275
dc.description.abstractStudien har til hensikt å analysere hvordan opplæringen i SAP påvirker ABCs implementering hos ulike varehus. Dette er interessant fordi svært mange implementeringer av ERP-systemer feiler, på tross av at kritiske suksessfaktorer er velkjente. Videre synes det interessant at det ser ut til at bedrifter internt bruker ERP-systemer forskjellig, hvor noen lykkes bedre enn andre. Med utgangspunkt i (Røvik 1998; Røvik 2007) forståelse av oversettelsesteori søker studien å undersøke eventuelle sammenhenger mellom den kritiske suksessfaktoren opplæring og oversettelsesteori, og hvordan dette kan påvirke utfallet av implementeringen av SAP hos ABC. Dermed for å undersøke om det har forekommet oversettelser og lokale tilpasninger i opplæringen av SAP hos ABC, og om dette har påvirket de enkelte varehusene, forsøker studien å svare på følgende problemstilling: «Finnes det variasjoner i implementeringen av SAP, spesielt med hensyn til opplæring i de ulike varehusene, og eventuelt hvilken årsak ligger bak en slik variasjon?» Med den hensikt besvare problemstillingen på en mest mulig utfyllende måte har studien også drøftet følgende underspørsmål: 1. Lar ERP-programvare seg oversette? 2. Har oversetteren frihet til å forme det som oversettes? 3. Hvordan har SAP blitt oversatt og uttrykt i praksis? Studien er en kvalitativt case-studie, hvor datainnsamlingen stammer fra kvalitative intervjuer, interne dokumenter fra implementeringsprosessen og observasjon av arbeidsprosesser hos ABC. Analysen av oversettelsen viser at ABC sin valgte opplæringsmodell på mange måter tillater modifiserende oversettelser. Likevel har store deler av oversettelsen foregått som kopiering, hvor det argumenteres for at dette skyldes ERP-programvarens i mindre grad antas å være omformbar. I studien konkluderes det med at oversettelser, spesielt i sammenheng med opplæring, kan påvirke hvordan et konsept, eller i denne sammenheng SAP, brukes i praksis. Det har blitt vist at frihetsgradene gitt og tatt av de som har stått for opplæringen, har en innvirkning for hvordan SAP brukes i praksis. Likevel synes det på tross av forskjeller i opplæring og praktisk bruk, at de forskjellige varehusene i studien klarer å gjennomføre daglige gjøremål, uten alt for store utfordringer.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis is designed to analyze how SAP training affects ABC’s implementation at different warehouses. It is particularly interesting that many ERP implementations seems to fail, despite the fact that critical success factors are well-known. To see how particular warehouses in the same company uses the ERP-software, and how some succeeds and others fail, is interesting. Based on (Røvik 1998; Røvik 2007) understanding of translation theory, this thesis seeks to investigate any link between the critical success factor training and translation, and how this may affect the outcome of the implementation of SAP at ABC.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleSAP hos ABC - et translasjonsteoretisk perspektiv på opplæringen i et ERP-systemnb_NO
dc.title.alternativeSAP at ABC – a translation theoretical perspective on the training in an ERP systemnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber69nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal