Etterspørsel etter effekt og energi ved ladestasjoner for elbiler og potensialet for kostnadsreduksjon ved utjevning av effekttopper
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2468254Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (INA) [593]
Sammendrag
De siste årene har antallet elbiler i Norge steget kraftig. Dette fører til økt etterspørsel for
hurtiglading, men stort effektbehov i korte tidsrom kan medføre høye effektavgifter for
ladestasjonene. Potensialet for kostnadsreduksjon ved å benytte lokale energilager for utjevning
av effekttopper er undersøkt ved å studere etterspørsel etter effekt og energi ved to utvalgte
ladestasjoner. Bruksdata fra ladestasjonene er konvertert i Excel til en tidsserie for å vise
effektuttaket over tid. Effektkurvene er deretter analysert og sammenliknet med andre funn.
Resultatet viser at utjevning av effekttopper kan føre til en reduksjon i effektavgiften på ca.
1000-5700 kr per måned i vinterhalvåret, for de utvalgte ladestasjonene. In recent years, the number of electric cars in Norway has risen sharply. This leads to increased
demand for fast charging, but high power demand in short periods can cause high power charges
for charging stations. The potential for cost reduction by using a local energy storage system
for peak shaving has been investigated by studying power and energy demand at two selected
charging stations. Usage data from the charging stations is converted in Excel to show the power
demand profiles. The power demand profiles are then analyzed and compared to other findings.
The result shows that peak shaving can lead to a reduction of the power charge of approx. 1000-
5700 NOK per month in winter, for the selected charging stations.