Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørensen, Maria Eline
dc.contributor.authorSørensen, Maria Eline
dc.coverage.spatialNorge, Senjanb_NO
dc.date.accessioned2017-11-28T12:20:39Z
dc.date.available2017-11-28T12:20:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2468251
dc.description.abstractProsjektet, som denne masteroppgaven er en del av, ble utført i samarbeid Midt-Troms Friluftsråd (MTF), Fylkesmannen i Troms, Norsk institutt for naturforskning (NINA), og ”Senjagruppa”. Fylkesrådet i Troms gav støtte til behovet for kartleggingen, og bevilget 60 000,- som et bidrag for å studere 8 utvalgte turstier for å øke kompetansen i en retning av en mer bærekraftig utvikling av Senja (Fylkesmannen i Troms., 2016). De siste årene har Senja opplevd en enorm økning i antall besøkende og den viktigste grunnen til besøk er naturbaserte opplevelser. Dette prosjektet hadde derfor til hensikt å utføre en kartlegging av besøkende på turstier ved Senja. En økt kunnskap om hva som tiltrekker og motiverer den besøkende til å velge Senja som turmål kunne hjelpe å opprettholde de miljømessige, kulturelle og sosiale ressurser hvor det har oppstått svært negative konsekvenser ved andre tilfeller. Fordi Senja er i startfasen av å bli kjent kan en bevisstgjøring av potensielle problemstillinger gi fordeler i fremtidig utvikling. I kartleggingen ble det gjort en kvantitativ innsamling, i to runder, for 8 turstier på Senja. Undersøkelsen skulle besvare problemstillingen ”Hvordan kan turgåere motiveres til å velge Senja som turmål?”. Nasjonale og internasjonale besøkende har ulike motiver og holdninger til tilrettelegging, og en løsning bør inkludere deres ulike interesser, og bør tas opp gjennom et planleggingsverktøy i fremtidig ledelse.nb_NO
dc.description.abstractThis master thesis is part of a project that was conducted in collaboration with Midt-Troms Friluftsråd (MTF), County Governor of Troms, Norwegian Institute for Nature Research (NINA), and “Senjagroup”. The county council in Troms supported the need for visitor monitoring, and granted 60,000,- as a contribution to study 8 selected hiking trails towards increased competence in the direction of a more sustainable development of Senja (Fylkesmannen i Troms., 2016). In recent years, Senja has experienced a huge increase in the number of visitors and the main reason for visiting is nature-based experiences. This project therefore intended to carry out a survey of visitors on hiking trails at Senja. An increased knowledge of what attracts and motivates the visitor to choose Senja as a destination could help maintain the environmental, cultural and social resources where there have been very negative consequences in other cases. Because Senja is in the starting phase of becoming known, awareness rising of potential issues can provide benefits in future development. The survey had a quantitative approach and was conducted in two separate cases for the 8 chosen hiking trails at Senja. The survey should lead to an answer to "How can hikers be motivated to choose Senja as a destination?”. National and international visitors have different motives and attitudes towards facilitation and one solution should include their various interests should be addressed through a planning tool in future management.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleTurstier på Senja - en motivasjonsstudie av nasjonale og internasjonale besøkendenb_NO
dc.title.alternativeHiking trails at Senja - a motivation study of national and international visitorsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber53nb_NO
dc.description.localcodeM-REISnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal