Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNaalsund, Margrethe
dc.contributor.advisorHansen, Ellen Kristine Solbrekke
dc.contributor.authorVårtun, Elin Brandsnes
dc.coverage.spatialNorway, Åsnb_NO
dc.date.accessioned2017-11-07T12:21:43Z
dc.date.available2017-11-07T12:21:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2464633
dc.description.abstractInternasjonale studier viser at norske elever scorer relativt dårlig i algebra, i forhold til andre referanseland. En av årsakene til dette kan være at algebra oppleves som rene aritmetiske prosedyrer, hvor eleven kun fokuserer på tall og regneoperasjoner. Dette kan være spesielt utfordrende i arbeid med likninger. Et matematisk resonnement kan bidra til at elevene utvikler evnen til å begrunne og argumentere i matematikken, som igjen fører til en bedre matematisk forståelse. Læreren veileder elevene gjennom det matematiske landskapet, og denne studien ser på hvilke muligheter elevene blir gitt, for å utvikle evnen til et matematisk resonnement i arbeid med likninger. Jeg ser spesielt etter et kreativt resonnement, som vil være det motsatte av utenatlæring. Forskningsspørsmålet er formulert som «Hvordan kan lærerens handlinger, med særlig vekt på spørsmål og argumenter, fremme elevers kreative resonnement i arbeid med likninger?» For å besvare forskningsspørsmål bestod studien av en kvantitativ del, bestående av en diagnostisk test, og en kvalitativ hoveddel, bestående av observasjon i klasserommet. Datainnsamlingen foregikk i to 1T klasser ved en norsk videregående skole. Den kvantitative testen ble gjennomført for å gjøre utvalg av elever, og for å få et innblikk i elevenes matematiske resonnement. Videre ble to lærere og fire elever observert i to ulike klasserom med undervisning i temaet likninger. Lærerens handlinger og elevens resonnement ble sett i sammenheng og analysert. Analysen og diskusjonen av resultatene viser at lærerens handlinger kan bidra til at elevene utvikler evnen til å resonnere og argumentere for sine løsninger. Det kommer frem av analysen at lærerens spørsmål som får eleven til å utforske matematiske ideer og/eller sammenhenger, og spørsmål som får eleven til å begrunne sine valg, kan bidra til elevens kreative resonnement. Lærerne påvirket ofte elevene til å endre løsningsstrategier, men av resultatene fremkommer det at endringsforslag uten begrunnende argumenter, ikke bidrar til at elevene blir fleksible i likningsløsningen. Lærerne benyttet seg av et større spekter av spørsmålstyper i interaksjon med enkeltelever, enn i tavleundervisning. Lærerne argumenterer ofte med forankring i matematiske egenskaper, som gir elevene mulighet til å gjøre det samme.nb_NO
dc.description.abstractInternational studies show that Norwegian students score relatively poorly in algebra, compared to other countries. One of the reasons might be that algebra is perceived as pure arithmetic procedures, where the student focuses on numbers and calculations. This can be particularly challenging when working with equations. Mathematical reasoning can help students develop the ability to justify and argue in mathematical solutions, which can lead to a better mathematical understanding. The teacher guides the students through the mathematical landscape. This thesis looks at the possibilities the students are given to develop the ability of mathematical reasoning working with equations. I will specifically focus on creative reasoning, as to the opposite of rote learning. Therefore, my problem statement is as follows: «How can the teacher’s actions, with particular emphasis on questions and arguments, promote the students’ creative reasoning when working with equations?» To answer the problem statement, this thesis will be based on a quantitative part, a diagnostic test, and a primary qualitative part, containing the observation of two classrooms lectures. The classroom observations took place in two separate theoretical mathematics classes in a Norwegian high school. The objective of the quantitative test was to select students for further analysis, and to gain an insight to students’ mathematical reasoning skills. Two teachers and four students were observed in two different classrooms, where the topic was equations. The teachers’ actions and the students’ reasoning were viewed in coherence with each other and analyzed. The analysis and discussion of the results shows that the teachers’ actions can help students develop the ability to reason and argue for their solutions. The analysis also show that if the teacher asks questions that make the student explore mathematical meanings and/or relationships, and asks questions that make the student explain their thinking, can contribute to the students’ creative reasoning. The teachers often influenced the students to change their solution strategies, however, the analysis shows that the students need justifying arguments for this change, to become more flexible in their solution of equations. Teachers used a larger range of question types when interacting with individual students, compared to the whole class. The analysis shows that teachers who anchor their arguments in mathematical properties, are enabling the students to do the same.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectmatematisk resonnementnb_NO
dc.subjectkreativt resonnementnb_NO
dc.subjectlærerens handlingernb_NO
dc.subjectlærerens spørsmålnb_NO
dc.subjectlærerens argumenternb_NO
dc.subjectalgebranb_NO
dc.subjectlikningernb_NO
dc.titleLæreres rolle for å fremme elevers matematiske resonnementnb_NO
dc.title.alternativeThe teachers’ role in promoting students’ mathematical reasoningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410::Algebra/algebraisk analyse: 414nb_NO
dc.source.pagenumber87nb_NO
dc.description.localcodeM-LUNnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal