Hvilke diskurser foregår rundt guidens rolle i naturbaserte reiselivsopplevelser?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2461310Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (INA) [593]
Sammendrag
Naturbasert reiseliv er en næring i vekst. For Norge kan det bli et viktig satsingsområde da vi har flere reisemål på verdensarvlista til UNESCO og selskap som leverer storslåtte opplevelser. I det naturbaserte reiselivet innebærer mange av aktivitetene ofte en guide som skal ivareta gjesten og hjelpe gjesten til en naturopplevelse de aldri vil glemme. En gang i blant kan man i virket som guide få inntrykk av at en egentlig ikke er nødvendig for å katalysere og heve en opplevelse men er dette riktig? Kan guiden slutte å bry seg og heller la naturen selge seg selv? Massekommunikasjon har ført til at reisende kan dele erfaringer med hele verden på et blunk, og Trip Advisor er en av tjenestene som tilbyr flere millioner omtaler og reiseanbefalinger. Er dette et verktøy bedrifter bør nyttiggjøre seg i prosessen med egenevaluering og forbedring av produktet? I denne studien blir det foretatt en kvalitativ diskursanalyse av omtaler av et RIB-basert selskap i Sognefjorden for å identifisere hvilke diskurser som faktisk foregår rundt guiden, med henblikk på å heve kvaliteten på opplevelsen og guidenes arbeid. Oppgaven antar en eksplorerende utforming og veiledningsteori utgjør det teoretiske rammeverket for oppgaven. Oppgaven identifiserer fire hoved-diskurser rundt guidens rolle i naturbaserte reiselivsopplevelser. Disse er diskursen rundt guiden som formidler, diskursen om guiden som formidler av eller speider etter fauna, diskursen rundt den vennlige guiden og diskursen om humor som egenskap hos guiden. Av disse fremstår diskursen rundt guiden som formidler som en av de mest sentrale. Oppgaven diskuterer teori om kundetilfredshet og presenterer en modell som konseptualiserer guidens rolle i opplevelsesturisme og turistens reise gjennom opplevelsen. Modellen er utviklet med bakgrunn i funnene som fremkommer i oppgaven og underbygges av tidligere forskning. Oppgaven konkluderer med at guiden har en tydelig rolle i opplevelsesturisme og er essensiell i tilretteleggingen av gjestenes opplevelse.