Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarsten, Jørgensen
dc.contributor.authorGrimnes, Guro
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2017-10-04T13:33:14Z
dc.date.available2017-10-04T13:33:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458463
dc.description.abstractTeoridelen starter med en beskrivelse av omfang av, årsak til og tiltak mot mobbing. Den fortsetter med en gjennomgang av forskning og kunnskap om det fysiske miljøets betydning med spesiell vekt på miljøpsykologien. På tross av at mobbeproblematikken er så grundig undersøkt, finnes det relativt lite materiale om betydning av utforming av skolegården. Skolegårdene ved fire osloskoler er undersøkt og analysert med utgangspunkt i seks ulike kategorier: areal, vegetasjon, rom, konfliktsoner, transparent miljø og aktivitet. Ved å sammenligne resultater om mobbing fra Elevundersøkelsen med kvaliteten på utearealet ved skolen, forsøker oppgaven å finne sammenhenger mellom den gode skolegård og den mobbefrie skole.nb_NO
dc.description.abstractThe theory begins with a description of the extent, the cause and the actions against bullying. It continues with a review of research and knowledge about the importance of the physical environment with particular emphasis on environmental psychology. Despite the fact that the bullying problem has been thoroughly investigated, there is relatively little material about the importance of the design of the schoolyard. The schools at four Oslo schools are examined and analyzed based on six different categories: area, vegetation, room structures, hotspots, transparent environment and activity. By comparing results on bullying from the Student survey (Elevundersøkelsen) with the quality of outdoor space at the school, the thesis attempts to find connections between the good schoolyard and the schoolyard free of bullying.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectMobbingnb_NO
dc.subjectTrivselnb_NO
dc.subjectSkolegårdernb_NO
dc.subjectOslo kommunenb_NO
dc.subjectMiljøpsykologinb_NO
dc.titleEn mobbefri skolegård : utforming av skolegårder med et antimobbeperspektivnb_NO
dc.title.alternativeA schoolyard free of bullying : design of schoolyards with an anti-bullying perspectivenb_NO
dc.typeStudent paper, othersnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber86nb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal