Open Innovation in large good-producing companies in Norway : a comparative case study of consumer involvement
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2458117Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
In 2003, Henry Chesbrough introduced the concept of ‘Open Innovation’, which is an approach to innovation where the company conducts its research and development available to external influences, rather than operating as an isolated entity. There has been some research on Open Innovation practices in large Norwegian companies in general, however, there has been little focus on specifically the consumer’s role and their involvement in this context. This study takes a qualitative approach to gain an understanding of this topic, constructing a comparative case study by conducting standardised, in-depth, semi-structured interviews with six employees at four different companies. The study found all four companies had consumer involvement on some level; while some companies relied primarily on focus groups for feedback and prototype testing for consumer involvement, one company had their consumers at the very centre of product development for some of their products. In conclusion, large Norwegian companies do involve their consumers during product development, although to what extent differs both between companies and even within companies, considering what product is being developed. This study has primarily practical implications, building insight into how large Norwegian companies involve their consumers with some suggestions for improvement. I 2003 introduserte Henry Chesbrough konseptet ‘Åpen Innovasjon’, som er en metode for innovasjon hvor selskapet driver forskning og utvikling tilgjengelig for ekstern innflytelse, istedenfor som en lukket enhet. Det har blitt gjort noen studier på Åpen Innovasjon i store norske selskaper generelt, men det har vært mindre fokus spesifikt på forbrukerens rolle og deres involvering i denne konteksten. Denne studien bruker kvalitativ metode for å opparbeide en forståelse av dette temaet, og konstruerte en sammenliknende case studie med standardiserte, semi-strukturerte dybdeintervjuer med seks ansatte fra fire forskjellige selskap. Studien fant ut at alle fire selskaper hadde forbrukere involvert på et visst nivå; noen selskaper brukte primært fokusgrupper for tilbakemeldinger og prototypetesting ved forbrukerinvolvering, hadde et selskap forbrukeren som selve kjernen i utvikling av noen av deres produkter. Studien konkluderer med at store norske selskaper har forbrukere involvert i produktutviklingsprosessen, selv om graden av involvering varierer fra bedrift til bedrift, og selv innad i bedriften avhengig av hva slags produkt det gjelder. Studien har primært praktiske implikasjoner gjennom å bygge innsyn i store norske selskapers forbrukerinvolvering med noen forslag for forbedringer.