Privat bruk av lastesykler i Oslo
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2457746Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Denne oppgaven dreier seg om privat bruk av lastesykler i Oslo. Lastesykler, det vil
si sykler som er spesialdesignet for å frakte med seg mer last enn vanlige sykler,
opplever for tiden en renessanse i flere europeiske byer. Både privatpersoner og
bedrifter har sett at slike sykler kan dekke store deler av, om ikke hele, det daglige
transportbehovet i byen. Formålet med oppgaven er å undersøke hvem som bruker
lastesykler, hva de brukes til og hvordan de oppleves i bruk av syklistene selv.
For å undersøke dette har lastesyklister i Oslo blitt brukt som case, og både
kvantitative og kvalitative metoder er blitt benyttet. Først ble en spørreundersøkelse
gjennomført blant medlemmene av et transportsykkelforum på Internett. Deretter ble
det gjennomført kvalitative, semistrukturerte dybdeintervjuer med noen av
respondentene fra spørreundersøkelsen.
Resultatene viser at lastesykler er særlig utbredt blant småbarnsfamilier.
Lastesyklene brukes til mange av de dagligdagse reisene, som reiser til og fra jobb,
henting og levering av barn i barnehage og innkjøp av dagligvarer. Lastesyklistene
gir uttrykk for at dette transportmiddelet er effektivt, praktisk og fleksibelt. Likevel er
det blant lastesyklistene en utbredt misnøye med sykkelinfrastrukturen i Oslo, som
ofte fungerer enda dårligere for lastesyklistene enn de vanlige syklistene. This study examines the use of personal cargo bikes in Oslo. Cargo bikes, i.e. bikes
that are specifically designed to carry more goods than regular bikes, are currently
experiencing a renaissance in several European cities. Both individuals and
companies have realized that these bikes can satisfy a great deal, if not all, of one's
daily transport needs in the city. The purpose of this paper is to examine who are
using these bikes, what are they used for and how do the cyclists themselves
experience using the bike?
To examine this, cargo bike users in Oslo have been used in a case study, and both
quantitative and qualitative methods have been utilized. First, a survey was carried
out among members of a cargo bike forum on the Internet. Subsequently, qualitative
and semi-structured in-depth interviews were carried out with some of the survey
respondents.
The results show that cargo bikes are particularly popular among families with young
children. The cargo bikes are used for many of the daily trips, like trips to the
workplace, bringing children to the day-care centre and grocery shopping. The cargo
bike users tell that this means of transport is effective, practical and flexible. Still,
there is a widespread dissatisfaction with the cycling infrastructure in Oslo, which
often works even worse for cargo bike users than regular cyclists.