Designkompetanse og innovasjon : en kvalitativ casestudie av hvordan bedrifter tilrettelegger for bruk av designkompetanse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2457658Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1131]
Sammendrag
Bedrifter er i økende grad avhengig av evnen til å innovere for å kunne overleve (Chesbrough 2010). Design blir sett på som en viktig komponent i produktinnovasjon(Gemser & Leenders 2001). Stadig flere bedrifter søker derfor etter forretningsmuligheter i skjæringspunktet mellom innovasjon og design (Wrigley 2016). Temaet for denne oppgaven er hvordan bedrifter skaper innovative produkter ved å samarbeide med designere og legge til rette for bruk av deres designkompetanse, det vil si kompetanse som innebærer evne til problemløsing og formgivning. Fokus vil være på design-intensive bedrifter ut fra en antagelse om at disse vil kunne generere relevante og rike data. På bakgrunn av dette tar oppgaven utgangspunkt i følgende problemstilling:
Hvordan tilrettelegger bedrifter i en design-intensiv bransje for bruk av designkompetanse? Firms are becoming increasingly dependent on their ability to innovate in order to survive (Chesbrough 2010). Design is considered to be an important element in product innovation (Gemser & Leenders 2001). An increasing number of firms are therefore seeking out business opportunities in the intersection between innovation and design (Wrigley 2016). The topic of this thesis is how firms create innovative products through collaboration with designers and facilitating for the use of their design competencies, these competencies include skills in problem solving and the shaping of products. The focus will be on design-intensive firms based on the assumption that these will generate relevant and rich data. Based on this, the thesis seeks to answer the following the research question:
How do firms in a design intensive industry facilitate for the use of design competence?