Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLunnan, Anders
dc.contributor.authorKjølberg, Kristin
dc.contributor.authorBleivik, Signe Bøhn
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2017-09-29T13:54:00Z
dc.date.available2017-09-29T13:54:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457554
dc.description.abstractThe objective of this thesis has been to understand how Norwegian start-up companies manage their IPR (intellectual property rights), its challenges, and what significance this has had. Intangible assets constitute the main part of a company’s total assets. Several studies have shown that a large number of small and medium-sized enterprises do not use their intangible assets strategically, due to the lack of resources and knowledge. Since start-up companies are often characterized by having limited access to resources, and that intangible assets can be a source to competitive advantage, it was interesting to study the significance of IPR for start-up companies. Our study examined the company’s overall IPR strategy, which may concern patents, trademarks, design rights, trade secrets, etc. The company’s practical managing of their IPR, was analysed through IPR strategy on the internal and external level, as well as the offensive or defensive position towards IPR. Furthermore, in order to understand the context of the companies, we have used parts of David Teece (1986) theory of how appropriability regimes affect management of IPR. To understand how IPR can be used as a competitive advantage, we have used parts of the strategy literature and recent entrepreneurship theory. Based on this, we aimed to answer the following research question: "What significance does an IPR-strategy have for a start-up company?" Using a phenomenological multi-case study, we have conducted six individual in-depth interviews with different entrepreneurs who each represent their start-up company. The study shows that the management of IPR among start-up companies is very resource intensive, where the challenges that are most demanding are related to the use of time, money and acquiring new knowledge. Despite this, the start-up companies have spent significant resources on managing IPR early in the start-up phase. They considered the IPR to be important and a priority. The objective of the formal protection was to protect them against copying. Nevertheless, we saw tendencies that companies avoid enforcing their rights in cases of violations. When it comes to external partners, the companies experienced IPR as important, especially critical for obtaining external financing and accessing markets. How start-up companies will manage IPR in the future will be affected by further exploitation of the product and possible changes in the business strategy. The start-up companies were aware that the business strategy and IPR strategy must be co-ordinated.nb_NO
dc.description.abstractFormålet med oppgaven har vært å forstå hvordan norske oppstartsbedrifter håndterer IPR (immaterielle rettigheter) og dets utfordringer, samt hvilken betydning dette har hatt. Immaterielle verdier utgjør hoveddelen av bedrifters samlede verdier. Flere undersøkelser har vist at en stor andel av små og mellomstore bedrifter ikke bruker de immaterielle verdiene strategisk, grunnet mangel på ressurser og kunnskap. Siden oppstartsbedrifter ofte karakteriseres ved å ha begrenset tilgang på ressurser, samt at immaterielle verdier kan være kilde til konkurransefortrinn, var det interessant hvilken betydning IPR har hatt for oppstartsbedrifter. Vår studie undersøkte bedriftenes helhetlige IPR-strategi, som kan omhandle patenter, varemerke, designrett og forretningshemmeligheter m.m. Bedriftenes praktiske håndtering av IPR, analyserte vi gjennom håndtering av IPR-strategi på internt- og eksternt nivå, samt offensiv eller defensiv holdning til IPR. Videre, for å forstå konteksten til bedriftene, har vi brukt deler av David Teece (1986) sin teori om hvordan appropriability-regimet påvirker håndteringen av IPR. For å forstå hvordan IPR kan brukes som konkurransefortrinn, har vi brukt deler av strategilitteraturen og nyere entreprenørskapsteori. På bakgrunn av dette søkte vi svar på følgende problemstilling: “Hvilken betydning har IPR-strategi for en oppstartsbedrift?” Ved hjelp av et fenomenologisk flercase-studie har vi gjennomført seks individuelle dybdeintervjuer med ulike gründere som representerer hver sin oppstartsbedrift. Studien viser at håndteringen av IPR blant oppstartsbedrifter er svært ressurskrevende. Utfordringene som oppleves mest krevende, er de som relateres til bruk av tid, penger og å tilegne seg ny kunnskap. Oppstartsbedriftene har på tross av dette, brukt mye ressurser på håndteringen av IPR tidlig i oppstartsfasen. De vurderte IPR til å være av betydning og anså det som en prioritet. Målet med de formelle beskyttelser var å beskytte seg mot kopiering. Likevel så vi tendenser til at bedriftene unngår å håndheve rettighetene sine, ved krenkelser. I møte med eksterne samarbeidspartnere opplevde bedriftene IPR som særlig viktig. Det var spesielt kritisk for å skaffe finansiering utenfra og for å få tilgang på markeder. Hvordan oppstartsbedriftene vil håndtere IPR i fremtiden, påvirkes av den videre utnyttelsen av produktet og eventuelle endringer i forretningsstrategien. Oppstartsbedriftene var bevisste på at forretningsstrategien og IPR-strategien må samkjøres.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectIPRnb_NO
dc.subjectStrateginb_NO
dc.subjectImmaterielle verdiernb_NO
dc.subjectImmaterielle rettigheternb_NO
dc.subjectOppstartsbedrifternb_NO
dc.subjectProduktinnovasjonnb_NO
dc.subjectAppropriabilitynb_NO
dc.subjectCase-studiernb_NO
dc.titleIPR-strategi i oppstartsbedrifternb_NO
dc.title.alternativeIPR-strategy in start-up companiesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber119nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal