Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIhlebæk, Camilla Martha
dc.contributor.authorHelland, June Eikeland
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2017-09-29T12:56:37Z
dc.date.available2017-09-29T12:56:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457533
dc.description.abstractBakgrunn: Solen skaper mye positive opplevelser for helsen, men den har også en bakside dersom en ikke beskytter seg. Forekomsten av føflekkreft har økt betydelig i etterkrigstiden blant kvinner og menn i Norge, og på verdensbasis ligger Norge på femteplass for forekomst av føflekkreft Den viktigste risikofaktor for utvikling av føflekkreft er eksponering for UV-stråler både via naturlig sol og solarium. Ifølge Kreftforeningen har ungdom god kunnskap om hvordan en skal beskytte seg i solen, allikevel blir 7 av 10 solbrent. Dette viser at det er behov for økt kunnskap om ungdommers soleatferd, og hvordan man best kan nå ut til denne gruppen med informasjon. Formål: Målet med denne studien var å få innblikk i hva unge jenter tenker om sin egen soleatferd, og hvordan en kan nå ut til ungdom med informasjon om gode solvaner. Metode: Studien har brukt kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming, hvor målet er å få innblikk i deltakernes egne tanker, holdninger og få innsikt i deres perspektiver. Studien inkluderte syv jenter over 18 år, som gikk siste året på videregående skole. Deltakerne ble rekruttert ved hjelp av helsesøster ved skolen, og det ble gjennomført et semi-strukturert dypbeintervju for å innhente datamaterialet. Det ble brukt systematisk tekstkondensering for analyse av intervjuene. Resultater: Resultatene i denne studien viste at jenter og ungdom solte seg for økt velvære, selvfølelse og sosial tilhørighet. Men det var en gradvis endring i behovet for å være brun, som ble påvirket av trender, informasjon og forbilder. Deltakerne hadde kunnskap om gode solvaner, men de opplevde allikevel å bli solbrent. Helsekommunikasjon via sosiale medier, forbilder og helsekampanjer er noen metoder å nå ut til ungdom om gode solvaner. Konklusjon: Denne studien viser hvilke tanker 18 år gamle jenter har om soling og hvordan dette påvirker deres hverdag. Studien viser til at sosiale medier, forbilder og helsekampanjer kan være kanaler å bruke når en skal nå ut med informasjon om gode solvaner. Studien er basert på et utvalg på syv jenter, og videre forskning er nødvendig for å øke kunnskapen om hvordan en kan nå ut til både gutter og jenter om gode solvaner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFøflekkreftnb_NO
dc.subjectUngdomnb_NO
dc.titleHva tenker jenter om soling og kommunikasjon om gode solvaner : en kvalitativ studienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin, sosialmedisin: 801nb_NO
dc.source.pagenumber72nb_NO
dc.description.localcodeM-FOL-DELnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal