Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEika, Anders
dc.contributor.authorRønning, Tim Midtskau
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2017-09-27T08:50:50Z
dc.date.available2017-09-27T08:50:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456980
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å undersøke om avstanden til skisporet påvirker omsetningstiden for nybygde fritidsboliger i områdene Beitostølen, Geilo, Hafjell, Hemsedal og Høgevarde. Oppgaven baseres på generell teori om prisdannelse i boligmarkedet. Analysen bygger på et datautvalg som inneholder totalt 304 observasjoner i de fem områdene. I tillegg til omsetningstid og avstand til skisporet er variablene BRA, pris, tomtestørrelse og byggeår tatt med i analysen. Tallgrunnlaget for observasjonene er hentet fra databasen til www.eiendomsverdi.no. Skispor er hentet fra www.skisporet.no og plasseringer av hytte fra www.norgeskart.no Nullhypotesen i denne oppgaven er at avstanden til skisporet ikke påvirker omsetningstiden på nybygde fritidsboliger. Den alternative hypotesen er derfor at avstanden til skisporet påvirker omsetningstiden. Resultatene i analysene har ikke gitt tilstrekkelig grunnlag for å bekrefte den alternative hypotesen. Avstanden til skisporet kan derfor, med bakgrunn i denne analysen ikke sies å ha påvirkning på omsetningstiden på nybygde fritidsboliger i de fem utvalgte områdene.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis is to investigate if the distance to the ski track affects the turnover rate of newly built cottages in the areas Beitostølen, Geilo, Hafjell, Hemsedal and Høgevarde. The master thesis is based on general theory of price formation in the housing market. The analysis is based on a data selection that contains a total of 304 observations found in the five areas. In addition to the turnover rate and distance to the ski track, the variables BRA, price, lot size and construction year are included in the analysis. The data observations are taken from www.eiendomsverdi.nos’s database. The cross-country slopes are taken from www.skisporet.no and the locations of the cottages are taken from www.norgeskart.no The null hypothesis in this master thesis is that the distance to the ski track does not affect the turnover time of newly built cottages. The alternative hypothesis is therefore that the distance to the ski track affects the turnover time. The results of this analyzes have not provided results that can confirm the alternative hypothesis. Accordingly, the distance to the ski track can not be said to influence the turnover rate of newly built cottages in the five selected areas.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectRegresjonsanalysenb_NO
dc.subjectEiendomsutviklingnb_NO
dc.titleAnalyse av fritidsboligmarkedet : påvirker avstanden til nærmeste langrennsspor omsetningstiden for nybygde fritidsboliger?nb_NO
dc.title.alternativeAnalysis of the cottage market : does the distance to the nearest cross-country track affect the turnover rate of newly built cottages?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212nb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO
dc.description.localcodeM-EUTVnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal