Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBernt, Aarset
dc.contributor.authorStokken, Vilde
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2017-09-27T08:14:16Z
dc.date.available2017-09-27T08:14:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456958
dc.description.abstractDenne studien omhandler bedrifters møte med endringer. Som følge av et stadig mer konkurranseintensivt markedet er behovet for omstilling avgjørende for å sikre overlevelse og konkurranseevne. Globalisering og internasjonalisering stiller krav til norsk kostnadsnivå, hvor spesielt industribedrifter møter konkurransen fra lavkostnadsland. Erkjennelsen av nødvendig endring er viktig, men likevel en vanskelig oppgave å gjennomføre. Mange bedrifter mislykkes i forsøket på å nå planlagte endringsmål, og denne oppgaven belyser endringsproblematikken. Oppgavens problemstilling er derfor som følger: «Hvilke forhold påvirker endringsprosessen til Ulefos Jernværk?» Det teoretiske rammeverket fokuserer på fire hovedfaktorer som påvirker endring; Kommunikasjon, kultur, læring og motstand. Studien har blitt utført kvalitativt med dybdeintervjuer av en casebedrift i en pågående endringsprosess. Ti informanter uttrykte oppfatninger og holdninger knyttet de tre forskningsspørsmålene, som har blitt benyttet for å svare på problemstillingen. Resultatet viser at Ulefos Jernværk sin metode for implementering av endringer har ført til et manglende fokus viet de fire hovedfaktorene. Dette har ført til komplikasjoner i form av motstand som følge av manglende forståelse, endringsvilje og eierforhold til endring. Endringer hittil i bedriften tilsier første ordens endringer. Det er derfor en betydelig differanse mellom bedriftens resultat og forventninger. Endringsmålene kan vanskelig nås uten annen ordens endringer. Likevel er det grunn til å tro fokus på belyste områder vil føre bedriften i riktig retning.nb_NO
dc.description.abstractThis study deals with businesses’ direct meeting with change. As a result of an increasingly competitive market, the need for adjustment is crucial for further competitiveness and survival. Increased globalization and internationalization put pressure on production costs in Norway, particularly in the manufacturing industry. Acknowledging the need for change, and then seeing it through, is a difficult matter. Many businesses fail at reaching their set goals for change, and this study highlights this issue. The problem addressed in this study is therefore as follows: «What factors affect the process of change at Ulefos Jernværk?» The theoretical framework focus on four major factors that affect change within a business: Communication, culture, learning and resistance to change. The study has been conducted qualitatively using in-depth interviews with a business in an ongoing process of change. Ten informants of different occupations within the business has expressed their opinions and thoughts related to the three research questions that have been used to answer the addressed problem. The results show that Ulefos Jernværk’s method of implementation has lacked a dedicated focus to the four major factors that can affect change. Lack of understanding, change ownership, and willingness to change is the product of complications in the form of resistance to change. As a result of this, changes in the company indicates first order changes. Thus, there is a significant difference between the expected effects of change, and the actual results. The set goals for change can hardly be reached without second order changes. Nonetheless, there is a reason to believe that focus on the highlighted areas will lead the company in the right direction.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectOrganisasjonsendringernb_NO
dc.titleEndring : lettere sagt enn gjortnb_NO
dc.title.alternativeChange : easier said than donenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber77nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal