Show simple item record

dc.contributor.advisorBengtsson, Jens
dc.contributor.authorBødtger, Anders Sørling
dc.contributor.authorFørsvoll, Stig Gabrielsen
dc.coverage.spatialNorway, Mossnb_NO
dc.date.accessioned2017-09-21T12:16:27Z
dc.date.available2017-09-21T12:16:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456044
dc.description.abstractStudien er gjennomført som en prosjektanalyse der det redegjøres for om en investering i klimanøytral interntransport kan være et alternativ til fossil interntransport for Moss Havn KF. Interntransporten skal betjene en rute på fem kilometer mellom havn og nyopprettet innlandsterminal. Prosjektanalysen er lagt opp som en investeringsanalyse, der man i tillegg vektlegger ikke-finansielle kriterier. Utredningen er gjennomført med basis i både kvantitativ og kvalitativ metode. Studien består av fire hoveddeler. Del 1 gir en beskrivelse av Moss Havn, prosjekt innlandsterminal og prosjektets investeringsalternativer. I del 2 er det gjennomført analyser knyttet til beregning av fraktbehov for interntransport. Dette er estimert til 25 strekninger per driftsdøgn i 2018, økende til 35 strekninger i 2024. På bakgrunn av dette har vi konkludert med at en helelektrisk trekkvogn har batterikapasitet til å møte fraktbehovet i hele prosjektperioden. I del 3 viser investeringsanalysen at det helelektriske alternativet vil ha en nåverdi som er kr 298 000 lavere enn det dieseldrevne. Sensitivitets- og scenarioanalysene viser blant annet at en helelektrisk trekkvogn først blir lønnsom ved kjøpesum under kr 4 250 000. I del 4 er det gjennomført en rekke analyser, også knyttet til beslutningsgrunnlag av ikke-finansiell karakter. For at nåverdien til de to alternativene skal gå i null, blir break-even prisen i form av innlandsterminalavgiften for prosjektet henholdsvis kr 145 for det elektriske- og kr 141 for diesel alternativet. Investering i helelektrisk trekkvogn vil i prosjektperioden redusere interntransportens utslipp av 〖CO〗_2-ekvivalenter med 344 tonn. Vi konkluderer med at det er lite trolig at havnens kunder vil betale et tillegg for klimanøytral transport. Det helelektriske alternativet har et nullutslipp av nitrogenoksider, men bidrar trolig til et like høyt nivå av svevestøv som dieseldrevne lastebiler. Studiens resultater indikerer at Moss Havn KF bør vurdere å investere i fornybar interntransport. Dette til tross for at fossil interntransport er vurdert til å være en mer lønnsom investering. Lønnsomhetsdifferansen vil etter vår mening oppveies av de positive effektene som fornybar interntransport fører med seg.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis is conducted as a project analysis where we examine whether an investment in carbon-neutral internal transport can be an alternative to fossil-fuelled internal transport for Moss Havn KF. The internal transport will operate a route between a port and a dry-port terminal. The project analysis is conducted as an investment analysis where we also include non-financial criteria as a basis for decision-making. The study is conducted by using quantitative and qualitative methods of research. The study consists of four parts. Part 1 presents a thorough description of Moss Havn KF, project dry port and the project’s investment alternatives. Part 2 includes analyses of the project´s estimated freight need for the internal transport. The estimates outline that there will be a need for 25 freight distances per operating day in 2018, increasing to 35 distances in 2024. We have concluded that a fully electrical truck has the sufficient battery capacity to meet the estimated freight need in the project period. Part 3 presents the investment analysis where we conclude that the fully electric alternative has a present value which is kr 298 000 less than the diesel-fuelled alternative. The sensitivity- and scenario analyses conclude that the fully electrical truck becomes profitable (relative to diesel) if the purchase price falls below kr 4 250 000. Part 4 presents several analyses also of non-financial character. The present value of the two alternatives provides a break-even price of NOK 145 and NOK 141 per distance. An investment in a fully electrical truck will reduce the internal transport´s emissions by 344 ton carbon dioxide equivalents. We conclude that it is unlikely that the port’s customers are willing to pay a premium for carbon-neutral transport. The fully electric alternative has a zero emission of nitrogen oxide, but is likely to cause an equal level of airborne particles, relative to the diesel-fuelled alternative. The investment analysis indicates that the diesel-fuelled alternative is the most profitable. The electric alternative represents non-financial effects which offsets the negative present value to a such degree that we recommend an investment in the renewable alternative.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectInvesteringsanalysenb_NO
dc.subjectFornybar transportnb_NO
dc.subjectLastebilernb_NO
dc.titleFossil eller fornybar : en prosjektanalyse av interntransport for Moss Havn KFnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO
dc.source.pagenumber63nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal