Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLillebye, Einar
dc.contributor.authorHekne, Ane Slagsvold
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2017-09-19T12:39:05Z
dc.date.available2017-09-19T12:39:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455519
dc.description.abstractTorggata, mellom Hausmanns gate og Youngs gate, blir kalt Oslos første Sykkelgate. En bred kjørebane og et lavt antall motoriserte kjøretøy, gjør den populær å ferdes i. Omleggingen av Torggata fra tradisjonell bilgate med kjørebanen dominert av motorkjøretøy og smale fortau, til en «strøksgate» med naturstein og møbleringssone, bidrar imidlertid til forvirring mellom trafikantene. Syklistene forventer full prioritering i kjørebanen, mens fotgjengerne opptrer som det skulle vært en gågate. Transportøkonomisk institutt har sammenlignet Torggata med lignende områder i Norge, og funnet ut at antallet konflikter mellom gående og syklende her er høyt. Målet med denne oppgaven er å forstå bakgrunnen for at konfliktene mellom gående og syklende oppstår. I oppgaven tar jeg utgangspunkt i videoopptak over interaksjoner og konflikter i Torggata og analyserer bevegelser og atferd hos trafikantene. Analysene viser at fotgjengerne i mye større grad opptrer ubevisst overfor muligheten til at det kan komme en trafikant på kryssende kurs, enn syklistene. Konklusjonen på oppgaven er at utformingen av gata i for liten grad gjør trafikantene oppmerksomme på overgangen fra fortau til kjørebane, og bruken av gata – med plassering av utstillingsvarer og uteservering – opptar nødvendig ferdselsareale for gående på fortauene. Som et forslag til tiltak for å redusere faren for konflikter, viser jeg hvordan Torggata med enkle grep kan forbedres.nb_NO
dc.description.abstractTorggata, between Hausmanns gate and Youngs gate, is called Oslo’s first bicycle street. A wide car and bike lane, and a low number of motorized vehicles, makes this a popular street. The remodeling of Torggata from a street used mostly by cars, with narrow sidewalks, to a “local high street” with cobble stones and places to sit, contributes to confusion among the users of the street. The cyclists expect priority in the car and bike lane, and the pedestrians act as though it is a pedestrian zone. The Institute of Transport Economics has compared Torggata to similar streets in Norway, and found that the number of conflicts between cyclists and pedestrians is high. The aim of this thesis is to understand why these conflicts between the pedestrians and cyclists occur. I have based this thesis on video recordings of interactions and conflicts in Torggata, and analyzed the movements and behavior of the street users. My analyzes show that the pedestrians act more ignorant to the possibilities of crossing traffic than the cyclists. My conclusion is that the way the street is designed, it is not easy to see the transition from sidewalk to the bike lane, and the use of much of the sidewalk, for showcasing store items and outdoor dining, takes up space needed for people walking. As a proposal for measures to reduce conflicts, I show how Torggata can easily be improved.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectOslonb_NO
dc.subjectByutformingnb_NO
dc.subjectUrban planningnb_NO
dc.subjectHandlegaternb_NO
dc.subjectSyklismenb_NO
dc.titleKonflikter mellom gående og syklende i Oslos første sykkelgate - Torggatanb_NO
dc.title.alternativeConflicts between pedestrians and cyclists in Oslos first bicycle street - Torggatanb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber161nb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal