Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolden, Stein Terje
dc.contributor.authorStene, Eirin
dc.coverage.spatialNorway, Åsnb_NO
dc.date.accessioned2017-09-12T07:53:29Z
dc.date.available2017-09-12T07:53:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454160
dc.description.abstractA number of independent studies have shown that those who study economics are more prone to selfish behavior than students of other subjects. One explanation behind these findings seems to be that there is an ideological element in business studies that emphasize the importance of selfish behavior – the notion of the so-called homo economicus. The purpose of this master thesis has been to compare different student groups to investigate whether economics students act more in line with certain assumptions in standard economic theory than others. These assumptions are, among other things, the conception of full rationality and self-interested manners. This thesis will have a look at whether economics students possess the characteristics at hand, and thus can be said to be more selfish and rational than other students. The assignment is solved by looking at previous research and empirical studies, in addition to conducting my own empirical study among students at NMBU. The literature review found mixed results on the subject, making it difficult to draw a clear- cut conclusion. Nevertheless, numerous empirical evidence points to the direction that economics students in fact holds more similarities to this homo economicus than other students do. There were also found some noteworthy differences across gender, where we observed that men acted more in line with the theory than women did. In my own survey, I found that economics students tended to make more selfish and rational choices than other students did. However, it could not be decided whether this was a result of self-selection or because of an indoctrination effect. This difference does in any case not appear to be statistically significant. Instead there were found some interesting (significant) differences between gender, which is in line with what other studies have found on the subject.nb_NO
dc.description.abstractFlere undersøkelser har funnet en tendens til at de som studerer økonomi er mer tilbøyelig for egoisme og selviske handlinger enn det andre studenter er. En forklaring bak disse funnene synes å være at det er et ideologisk element i økonomiundervisningen som understreker viktigheten av handling basert på egen vinning. Dette er forestillingen om homo economicus. Formålet med denne masteroppgaven har vært å sammenligne ulike studentgrupper for å undersøke om økonomistudenter handler mer i tråd med visse antagelser og forutsetninger i standard økonomisk teori enn andre. Disse antagelsene innbefatter blant annet fullkommen rasjonalitet og egeninteresse, egenskaper som i teorien blir fremstilt som en naturlig del av mennesket. Denne oppgaven vil se på om økonomistudentene i større grad innehar disse egenskapene som teorien forutsetter, og om de dermed kan sies å være mer egoistiske og rasjonelle enn andre studenter. Oppgaven er løst ved å se på tidligere forskning og empiri, i tillegg til å gjennomføre en egen empirisk undersøkelse blant studenter ved NMBU. I litteraturstudien ble det funnet sprikende resultater, noe som gjør det vanskelig å trekke en entydig konklusjon. Likevel ble det funnet en del empirisk bevis for at økonomistudenter innehar mer likhetstrekk med antagelsene i teorien enn det andre studenter har. Det ble også i denne sammenheng funnet noen nevneverdige forskjeller på tvers av kjønn, der man ofte observerte at menn handlet mer i tråd med den økonomiske teorien enn kvinner. I egen undersøkelse av studentgruppene ved NMBU finner jeg at økonomistudenter i gjennomsnitt handler mer egoistisk og rasjonelt enn andre studenter. Det kan dog ikke påvises om dette er et resultat av at de var sånn fra før (selvseleksjon) eller en form for indoktrineringseffekt (påvirkning). Denne forskjellen mellom økonomistudenter og ikke- økonomistudenter viser seg likevel ikke å være statistisk signifikant. I stedet ble det funnet noen interessante signifikante forskjeller på tvers av kjønn, som er i tråd med det andre studier også har funnet på området.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleHomo economicus på NMBU : en komparativ studie av økonomistudenter og ikke-økonomistudenternb_NO
dc.title.alternativeHomo economicus at NMBU?- A comparative study of rationality among economics students and non-economics studentsnb_NO
dc.title.alternativeHomo economicus at NMBU : a comparative study of rationality among economics students and non-economics studentsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.source.pagenumber104nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal