Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGlenn, Kristiansen
dc.contributor.authorStrømme, Ida Kristine
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2017-09-07T09:09:27Z
dc.date.available2017-09-07T09:09:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453514
dc.description.abstractThis master thesis focuses on topics that relate to family businesses and Strategy as Practice. A family business is a business where several members of the same family are involved as the main shareholders or managers, over time or at the same time. In the majority of countries, family businesses represent the most common form of business. Strategy as Practice is a field in strategic thinking that emerged in the 1990’s. Since its inception Strategic practice has become more significant and relevant in recent years, due to continuous changes in the environment leading to unpredictable competition. To date there has been very little research conducted in the field that deals with family businesses and strategy. Therefore, in order to gain insight and a better understanding, I chose to explore a small family business with the aim of answering the following question: How does Bamsrudlåven implement its strategy in practice? To answer this, I formulated three research questions based on the theory of family businesses and strategy as practice. I focused on family business-specific factors from the theory of Family Businesses, and strategic activities and strategic tools from the theory of Strategy as Practice. Furthermore, I chose a qualitative case study where I used individual interviews and observation to gather empirical evidence. I based the interviews on an interview guide to make sure I got answers to the topics I wanted. The results of my research shows that Bamsrudlåven has several similarities with family businesses according to the theory of Family Businesses, which can contribute knowledge to how other small and medium-sized family businesses (and possibly traditional businesses) will carry out their strategy in practice. Some of Bamsrudlåven’s strategy was found by examining their strategic activities and tools. Examples of activities they employ are rethinking, collaboration and utilizing resources and market trends. Examples of tools some of the activities are based on are the FRAM-project through Innovasjon Norge, networks and various IT-platforms.nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven fokuserer på temaer som omhandler familiebedrifter og strategi i praksis. En familiebedrift er en bedrift hvor flere av medlemmene i den samme familien er involvert som store eiere eller ledere, over tid eller samtidig. I de fleste land er familiebedrifter representert som den vanligste formen for virksomheter. Strategi i praksis er en retning innenfor strategisk tenkning som vokste frem på 90-tallet. Grunnet kontinuerlige endringer i omgivelsene som fører til uforutsigbar konkurranse, har den strategiske praksisen blitt mer betydningsfull og aktuell. Ettersom det er lite forskning på området som omhandler familiebedrifter og strategi, ønsket jeg å fordype meg i hvordan familiebedrifter utfører sin strategi i praksis. Jeg valgte derfor å utforske en liten familiebedrift, med formål om å besvare følgende problemstilling: Hvordan utfører Bamsrudlåven strategi i praksis? For å besvare denne problemstillingen utformet jeg tre forskningsspørsmål med bakgrunn i teori om familiebedrifter og strategi i praksis. Jeg hadde fokus på familiebedriftsspesifikke faktorer fra teorien om familiebedrifter, og strategisk aktivitet og strategiske verktøy fra teorien om strategi i praksis. Videre valgte jeg en kvalitativ casestudie, hvor jeg benyttet enkeltintervjuer og observasjon for å samle inn empirisk materiale. Jeg baserte intervjuene på en intervjuguide for å sikre meg svar på temaene i problemstillingen. Resultatet av forskningen min viser at Bamsrudlåven har flere likhetstrekk med familiebedrifter ifølge teorien om familiebedrifter, noe som kan bidra med kunnskap om hvordan andre små/mellomstore familiebedrifter (og eventuelt tradisjonelle bedrifter) skal utføre sin strategi i praksis. Noe av Bamsrudlåven sin strategi i praksis fremkom ved å undersøke deres strategiske aktiviteter og verktøy. Eksempel på aktiviteter de utfører er å tenke nytt, samarbeide og utnytte ressurser og trender i markedet. Eksempel på verktøy, som noen av aktivitetene baserer seg på, er et FRAM-prosjekt via Innovasjon Norge, nettverk og diverse IT-plattformer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFamilly businessesnb_NO
dc.subjectFamiliebedrifternb_NO
dc.titleStrategi i praksis for Bamsrudlåven AS, en familiebedriftnb_NO
dc.title.alternativeStrategy as practice for Bamsrudlåven AS, a family businessnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber89nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal