Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRaanaas, Ruth Kjærsti
dc.contributor.authorPedersen, Ida Kristin
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2017-09-06T12:49:37Z
dc.date.available2017-09-06T12:49:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453402
dc.description.abstractUngdommer tilbringer store deler av dagen sin på skolen. Hvordan elevene trives på skolen vil påvirke elevene på ulike måter. Alle elever har rett til å gå på en skole som fremmer elevenes trivsel og helse. I Norge er det mange ungdommer som ikke fullfører videregående skole. Flere studier har vist at elever som ikke trives på skolen har større sjanse for å ikke fullføre VGS. Fysisk aktivitet kan brukes som et virkemiddel for å øke elevers trivsel i skolen. Østfold er et av de fylkene som sliter med mye frafall fra VGS. Fylkeskommunene har satt i gang ulike tiltak for å få flere til å fullføre VGS. Et av de tiltakene har vært at noen elever får en time ekstra med fysisk aktivitet i uken. Formålet med denne studien var å undersøke hvordan elevene som har en time ekstra fysisk aktivitet i uken i VGS erfarer at dette har betydning for deres trivsel og opplevelse av mening i skolehverdagen. Deskriptivt kvalitativ design ble valgt som metode. Det ble gjennomført 11 semistrukturerte intervju med elever på to ulike videregående skoler i Østfold fylke. Det var ni jenter og to gutter som ble intervjuet. Elevene fortalte at de synes det var positivt at de fikk ha en time ekstra fysisk aktivitet i uken. De følte at timen hadde gjort at det sosiale miljøet i klassene var blitt bedre, konsentrasjonene ble bedre og motivasjonen for skolen var større de dagene de hadde timen. Elevene ved Skole A satt pris på å få være med på å bestemme over hvilke aktiviteter de skal ha i timen. Det ser ut som tiltaket med en time ekstra fysisk aktivitet kan påvirke elevenes trivsel på skolen positivt og dermed gi en større opplevelse av mening i skolehverdagen.nb_NO
dc.description.abstractAdolescents spend much of their life in school. How the students thrive at school will affect students in different ways. All students are entitled to attend a school that promotes the wellbeing and health of the students. In Norway there are many young people who do not finish high school. Several studies have shown that students who do not like school have a greater chance of not completing high school. Physical activity can be used as an instrument for increasing student well-being at school. Østfold is one of the counties that struggle with a lot of dropout from high school. The county authorities have initiated various measures to get more students to complete the high school. One of the measures has been that some students get an hour extra with physical activity during the week. The purpose of this study was to investigate how the students who have an hour of extra physical activity in the week of high school experience that this is important for their wellbeing and experience of meaning in school life. Descriptive qualitative design was chosen as a method. 11 semistructured interviews were conducted with students at two different upper secondary schools in Østfold county. There were nine girls and two boys who were interviewed. The students told they thought it was positive that they had an hour of extra physical activity during the week. They felt that the social environment the classroom had improved, the concentration had improved and the motivation for the school was greater the days they had the hour. The students at School A appreciated being able to decide what activities they should have. It seems like the measure of an hour of extra physical activity can positively affect the student's well-being and give a greater sense of meaning in school life.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectTrivselnb_NO
dc.subjectFrafallnb_NO
dc.titleFysisk aktivitet i videregående skole : en kvalitativ studie om elevers erfaringer med å ha en ekstra time fysisk aktivitet i ukennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber65nb_NO
dc.description.localcodeM-FOLnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal