Show simple item record

dc.contributor.advisorWæraas, Arild
dc.contributor.authorBjerknes, Martin
dc.date.accessioned2017-08-29T08:07:23Z
dc.date.available2017-08-29T08:07:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452154
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om karakterer på jobb og ansattes opplevelse av disse. Oppgaven tar utgangspunkt i HR-teori, spesielt skillet mellom såkalt myk og hard HR, og antar at karaktersystemer representerer et i hovedsak hardt HR-tiltak. I kontekst av at norsk arbeidsliv tradisjonelt er mykt, og at forskning anbefaler myk HR, undersøkes det hvordan karaktersystemer faktisk oppleves av «vanlige» arbeidstakere. Gjennom semi-strukturerte intervjuer av ni tilfeldige ansatte i fire ulike bedrifter og tre ulike bransjer kom jeg frem til to relevante problemstillinger som det diskuteres nærmere: - Oppleves karaktersystemer som rettferdige? - Oppleves karaktersystemer som effektive i forhold til sin hensikt? Intervjuene gir et nyansert bilde med svært ulike meninger og synspunkter, men synspunktene beveget seg fra forsiktig positivitet til en klar negativ holdning til karaktersystemer. Det ble påpekt en rekke kilder til urettferdighet i systemene, blant annet ufullstendige og uheldige målekriterier samt for høy grad av tilfeldighet og subjektivitet i vurderingene. Ingen av deltakerne hevder å bli motivert av karakterene, noen blir direkte demotivert, mens de fleste er nokså likegyldige da de ikke ser poenget eller relevansen med systemet og da heller ikke karakteren de får. De fleste deltakerne opplever heller ikke systemene som effektive totalt sett. Det blir antydet en selvforsterkende effekt gjennom at ansatte og ledere som ikke opplever karaktersystemer som rettferdige og effektive vil senke kvaliteten på utførelsen av og dedikasjonen til systemene, og dermed senke kvaliteten ytterligere. Det påpekes også at flertallet beskriver sin personalledelse som i overvekt hard, selv om tilnærmet samtlige rapporterte, noe uventet, om god takhøyde i sin bedrift. Et ønske om mer informasjon om karaktersystemets verdi og bidrag fra både sin ledelse og generell forskning er et gjentatt poeng fra de ansatte.nb_NO
dc.description.abstractThis master thesis is a study of grading of work performance and related employee experiences. The thesis is based on HR theory, with emphasis on the distinction of so-called “soft” and “hard” HR, and assumes grading systems to be an example of a hard HR-initiative. In the context of a traditionally soft Norwegian working life, and research recommending the softer approach to HR, the actual experiences and opinions of “normal” employees on this subject are studied. Using semi-structured interviews of nine random employees in four different companies in three different industries I arrived at these two topic questions: - Are grading systems perceived as fair? - Are grading systems perceived as effective in relation to their purpose? The interviews provide a wide range of opinions and experiences, but they do range from just mildly positive to a clear negative attitude towards grading systems. Most employees consider the systems to be unfair for several reasons; incomplete and incorrect criteria in the assessment process, as well as disturbing levels of subjectivity being among them. In addition, none of the employees claim to be motivated by the grading process, others claim to be demotivated, whilst the majority seem rather indifferent, as they do not believe in the system and thus fail to see the legitimacy of their grade. Most participants also do not perceive the systems as being overall effective. A self-enforcing feedback-loop is suggested in the fact that employees who do not perceive the system as fair or effective will further lower the quality of the system by lowering his/her attention and dedication to the system. The assignment also shows that most employees describe their companies HR-policy as predominantly hard, even though nearly everyone claim to work in a company with a high tolerance for critique. A desire for more information about the value and contributions of grading systems, coming from both research and their management, is also repeatedly expressed by the employees.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectHRnb_NO
dc.subjectHRMnb_NO
dc.subjectKarakterernb_NO
dc.subjectKaraktersystemnb_NO
dc.titleKarakterer på jobb : en kvalitativ studie av ansattes opplevelsernb_NO
dc.title.alternativeGrading of job performance : a qualitative study of employee experiencesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber70nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal