Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGeelmuyden, Anne Katrine
dc.contributor.authorJøraholmen, Ole Martin
dc.coverage.spatialNorway, Altanb_NO
dc.date.accessioned2017-08-25T11:26:36Z
dc.date.available2017-08-25T11:26:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451893
dc.description.abstractI diskusjoner om fremtidens transportsystem står sykkelen helt sentralt, og i nullvekstmålet heter det at veksten i persontransport i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. I virkeligheten opplever syklistene en nedprioritering, og på landsbasis har sykkelandelen vært preget av nedgang siden 1992. Selv om det har vært en liten økning i sykkelbruk de siste årene, er statistikken nådeløs i sin fremstilling av sykkelandelen om vinteren. Dersom sykkelandelen på landsbasis skal øke, er det viktig at flere velger sykkel fremfor bil i vinterhalvåret. Forskning viser at sykkel er god samfunnsøkonomi, det er inkluderende og miljøvennlig, bra for helsa og humøret – hele året. Gjennom litteraturstudie, fysisk stedsanalyse og kvantitativ spørreundersøkelse forsøker oppgaven å finne ut hvordan samfunnet kan planlegge og tilrettelegge for at flere skal velge sykkel som transportmiddel om vinteren. Alta, en typisk norsk småby med stabilt og tørt vinterklima brukes som eksempel. Resultatene fra litteraturstudien og spørreundersøkelsen viser at klima som overordnet begrep har lite å si for sykkelandelen, men at nedbør i form av regn eller snø har stor betydning. Dette påvirker føreforholdene som er viktig for syklistenes fremkommelighet. Drift, tilgjengelighet og parkering er de mest fremtredende forholdene som påvir- ker vintersykling, og som krever bedre planlegging og tilrettelegging. Manglende helhetstenkning ved utforming av sykkelanlegg er ofte roten til problemet. Like viktig for økt sykkelandel er at sykkel prioriteres i transportplanleggingen, og at løsninger for sykkel går på bekostning av løsninger for bil. På bakgrunn av funnene og vurderingene underveis foreslås strategier og tiltak som vil kunne øke andelen vintersyklister. Mens enkelte tiltak er anvendbare i store deler av landet, er andre særegne for eksempelområdet Alta.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectAltanb_NO
dc.subjectKlimanb_NO
dc.subjectTransportnb_NO
dc.titlePlanlegging og tilrettelegging for vintersykling : med Alta kommune som eksempelnb_NO
dc.title.alternativePlanning for- and facilitating winter cycling : exemplified in the municipality of Altanb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal