Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBengtsson, Jens
dc.contributor.authorEssammah, Caroline
dc.coverage.spatialNorway, Mossnb_NO
dc.date.accessioned2017-08-24T09:00:38Z
dc.date.available2017-08-24T09:00:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451708
dc.description.abstractDenne oppgaven viser gjennomføringen av en Time-driven Activity-based costing (TDABC) analyse av containerhåndteringen på Moss havn og den planlagte innlandshavnen. Moss havn mister store arealer til utbyggingen av InterCity- jernbanenettet og må flytte noe av virksomheten til en innlandshavn, noe som vil medføre merkostnader og dobbelthåndtering for operatørene på havnen. Formålet med analysen er å belyse hvilke kostnadsmessige konsekvenser havnen vil få ved å flytte containerhåndtering til innlandshavnen og hva havnen kan gjøre for å bedre deres konkurransedyktighet. TDABC er et kalkulasjon- og styringsverktøy som fordeler kostnader til kostnadsobjekter gjennom tidsligninger som forklarer hvor mye tid i ulike aktiviteter som er involvert i tilvirkningen av hvert kostnadsobjekt. Målet med å bruke dette verktøyet er å forklare hvordan kostnaden for tjenestetilbudet på havnen varierer med hvilke aktiviteter som blir utført, få innsikt i forbedringsområder og for å budsjettere kostnaden for å drifte havnen og innlandshavnen i framtiden. Kostnadsanalysen er todelt, hvor målet til første del er å kartlegge hva det koster å utføre containerhåndtering i dag i de operative avdelingene på havnen. Gjennom intervjuer og logistikkprogrammet T3 har jeg samlet inn informasjon om kostnader og aktiviteter på havnen og på dette grunnlaget laget mulige tidsligninger. I del to har jeg presentert budsjett, aktiviteter og en mulig tidsligning for den nye innlandshavnen. Videre har jeg tatt utgangspunkt i tre ulike scenarioer: flytting av 3000 containere, 5000 containere og 10 000 containere til innlandshavnen. I disse tre scenarioene har jeg gjennom tidsligningene sammenlignet Moss havns kostnadsstruktur med og uten innlandshavnen. Resultatet fra analysen viser at kostnaden ved å flytte containerhåndtering til innlandshavnen er avhengig av antall containere som skal flyttes. Det påløper faste kostnader for å utføre terminal- og flytt- bevegelser på innlandshavnen, noe som innebærer både merkostnader og alternativkostnader. Det påløper også variable transportkostnader lineært med antall containere flyttet. Enhetskostnadene per container håndtert på innlandshavnen er fallende med antall containere som blir flyttet. Dette skyldes bedre utnyttelse av kapasiteten på innlandshavnen. Samtidig vil flyttingen av containerhåndtering til innlandshavnen føre til en betydelig økning i ledig kapasitet på hovedhavnen. Tiltak som er foreslått og diskutert i siste kapittel er mulig prisøkning, kostnads-reduksjon og bedre kapasitetsutnyttelse.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis demonstrates the execution of a Time- driven activity- based costing (TDABC) analysis of container handling at the port of Moss and the their planned dry port. The port of Moss loses large areas for the development of the InterCity- railway line and has to move some operations to a dry port, witch lead to additional costs and double container handling for the operators at the port. The purpose of the analysis is to illustrate the cost implications for moving container handling to the dry port and recommend what the port of Moss should do to improve their competitive position.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectABCnb_NO
dc.subjectKostnadernb_NO
dc.titleKostnadsanalyse av containerhåndteringen på Moss havn og innlandshavnennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumber89nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal