Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKalbro, Thomas
dc.contributor.authorEllingsberg, Siri Løvdal
dc.date.accessioned2017-08-23T13:08:08Z
dc.date.available2017-08-23T13:08:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451620
dc.description.abstractMarkedsanalyser er ett av flere verktøy som kan benyttes som hjelpemiddel i tidlig fase ved kommersiell eiendomsutvikling. Verktøyet er ikke utelukkende rettet mot eiendomsbransjen, men har stor overføringsverdi fra lignende fagfelt. Markedsanalyser skal bidra til at eiendomsutviklere når sine målsetninger, samt minimere risikoen for å ta feilaktige beslutninger. Det handler om å få tilgang til nødvendig og skreddersydd kunnskap som gir grunnlag til å beslutte hvor et prosjekt skal lokaliseres, og hvordan det skal utformes. Oppgavens hovedhensikt har vært å rette fokuset mot hvordan markedsanalyser gjennomføres ved kommersiell eiendomsutvikling, gjennom å undersøke hvorvidt dagens praksis samsvarer med relevant teori. Det er i studien tatt utgangspunkt i en teoretisk vinkling av markedsanalyser, og det er hovedsakelig benyttet teori av Brunes (2015) og Geltner et al. (2014) for å besvare oppgavens problemstilling. Gjennom relevant teori og intervjuer rettes søkelyset mot hvorvidt og hvordan dagens eiendomsutviklere gjennomfører undersøkelser rettet mot tilbuds- og etterspørselssiden i boligmarkedet. Innhentet datamateriell er vurdert i henhold til seks ulike steg som en markedsanalyseprosess består av, som starter med å identifisere hvilke forhold som skal besvares gjennom nærmere undersøkelser og avsluttes med å utarbeide en sluttrapport.nb_NO
dc.description.abstractMarket analysis are among the possible tools to be utilized for commercial property development. This type of tool is not used particularly for the property market, but have a great value and transfer of experience from other business areas. This type of analysis has the goal of helping property developers reach their targets and reduce the risk of making the wrong decisions. It is all about getting to the necessary information and tailor the knowledge to decide where and how a property development project should be designed. The main purpose of this paper is to show how market analysis can be utilized in commercial property development by investigating and making sure the daily work is in line with the current and relevant theory. In this study a theoretical approach is done to investigate market analysis. Theories from Brunes (2015) and Geltner et al. (2014) is used to respond to the problems identified by the questionnaire. We are investigating how property developers perform their market investigations to decide the market demand and supply. This is done by using relevant theory and interviews. Collected information are examined by using a 6-step approach in the market analysis. The first step is to identify the relevant topics to be answered through the detailed investigations. The final step is to write a final report.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBoligprosjekternb_NO
dc.subjectEiendomsmarkedsanalysenb_NO
dc.titleMarkedsanalyser ved kommersiell eiendomsutviklingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber78nb_NO
dc.description.localcodeM-EUTVnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal