Effektivisering av verdikjeden til Nordicform AS
Master thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (HH) [1134]
Abstract
Nordicform AS er en ledende produsent av dunprodukter og driver i tillegg videresalg av soveroms- og baderomsartikler. Bedriften er delt opp i to hovedavdelinger, design og dun. Formålet med denne studien er å identifisere aktiviteter i verdikjedene til Nordicform som ikke er verdiskapende for kunden og som derfor bør elimineres eller reduseres. Bedriften har i tillegg allerede gjennomført endringer på bakgrunn av det de valgte å kalle for ‘Prosjekt 2016’, som har hatt innvirkning på kvaliteten og effektiviteten på arbeidet som utføres. Endringene som har blitt foretatt er samlokalisering, nye ansettelser og nytt IT-system.
Metoden som benyttes i denne casestudien har et kvalitativt design. Datainnsamlingen har foregått gjennom intervjuer og spørreundersøkelser. Resultatene fra studie viser at Nordicform har et stort forbedringspotensial knyttet til effektivisering. Flere av leddene inneholder det Lean-filosofien definerer som sløsing og det er derfor foreslått innføring av Lean-tiltak for å effektivisere verdikjeden. Det har i tillegg kommet frem at kontraktene med leverandørene ikke har vært optimale. I designavdelingen blir det ikke benyttet skriftlige kontrakter i det hele tatt. Ved å utforme og forbedre strategiske kontrakter har bedriften et stort potensial til å forbedre samarbeidet med leverandørene og oppnå bedre kvalitet på varene som de mottar. Nordicform og deres leverandører vil også unngå misforståelser som fører til lengre leveringstid grunnet korrigeringer. Studien viser videre at bedriften opplever utfordringer knyttet til lagerplass. Det har blitt foreslått flere tiltak for å redusere varebeholdningen. Gjennom en ABC-analyse ble det tydelig at de med fordel kan redusere sitt produktsortiment for å frigjøre lagerplass. Markedsføringen til Nordicform oppleves ikke som tilstrekkelig, og bør i større grad moderniseres. Videre etterlyser kundene til Nordicform en fungerende hjemmeside.
De ansatte opplever endringene i Prosjekt 2016 svært forskjellig. I hovedsak har endringene bidratt til høyere effektivitet og kvalitet, men graden av påvirkning avhenger av arbeidsoppgavene til de ansatte. I tillegg er det designavdelingen som opplever størst positiv effekt av samlokaliseringen og de nye ansettelsene, ettersom det er de som blir direkte påvirket. Det nye IT-systemet oppleves som bedre enn det forrige, men er allikevel ikke tilpasset deres drift og bør byttes ut med et bedre alternativ. Nordicform AS is a leading manufacturer of down products and a wholesaler of bedroom and bathroom items. The company is divided into two main departments, design and down. The purpose of this study is to identify activities in the supply chain that is not valuable to the customer, and should therefore be eliminated or reduced. In addition, the company has made changes based on what they chose to call ‘Project 2016’, which has had an impact on the quality and efficiency of the work being carried out. The changes that have been made are co-location, new hiring and implementation of a new IT-system.
The method that has been used in this case study has a qualitative design. Data collection has been conducted through interviews and surveys. Results from the study indicates that Nordicform has a great potential for improvement in efficiency. Multiple activities in the supply chain contains what the Lean philosophy defines as waste. To increase efficiency, it has been suggested that the company should implement Lean measures. The study also indicates that the contracts with the suppliers have not been optimal. In the design department, they do not use written contracts at all. By designing and improving strategic contracts, the company has a great potential to improve their cooperation with suppliers and achieve higher quality of the goods they receive. Nordicform and their suppliers will also avoid misunderstandings that lead to longer delivery due to corrections. The study further shows that the company experiences challenges related to storage space. Several measures have been proposed to reduce inventory. Through an ABC analysis it became apparent that the company could advantageously reduce their product range to free up storage space. Nordicform has a marketing strategy that is not perceived as sufficient and should be modernized. Furthermore, the customers have expressed a need for a functioning website.
The employees have experienced the changes resulting from “Project 2016” in different ways. The changes have contributed to higher efficiency and quality, but the degree of influence depends on the duties of the employees. In addition, the design department is experiencing the most positive effect of co-location and the new hiring, as they are the ones directly affected.
The new IT-system is perceived as better than the previous one, but is not adapted to Nordicform’s operations and should be replaced with a better option.