Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStefansdottir, Harpa
dc.contributor.authorSkjæveland, Ane Riste
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2017-06-06T12:51:49Z
dc.date.available2017-06-06T12:51:49Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2444467
dc.description.abstractBilen har lenge vært dominerende i byutviklingen noe som fremstår som stadig mindre bærekraftig. Sykling er miljøvennlig, og satsing på sykkel er derfor særlig aktuelt for å endre transportvaner, samtidig som sykling har helsemessige fordeler og kan bidra til å skape bedre bymiljøer. For å få flere til å sykle krever det prioritering av sykkel og god tilrettelegging slik at det det bidrar til at sykling blir et attraktivt transportvalg. Denne masteroppgaven omhandler jobbpendling på sykkel. Formålet er å belyse hvordan det kan gjøres bedre å sykle til og fra jobb i Oslo, med vekt på fysiske tiltak knyttet til sykkeltilrettelegging. Det er gjennomført en brukerundersøkelse med dybdeintervjuer av 14 personer som sykler til og fra jobb i Oslo sentrum. På denne måten kartlegges styrker, svakheter og forbedringsmuligheter på den sykkelruten hver av personene bruker oftest til og fra jobb. Slik vurderes hvordan syklistene mener sykkeltilretteleggingen er på sin rute. Basert på de viktigste funnene kan fysiske tiltak, som bedre synliggjøring av syklister i kryss i form av sykkelboks og sykkelfelt gjennom rundkjøringer og kompliserte kryss, bidra til bedre flyt i syklingen og for å bedre trygghetsfølelsen. Videre vil prioriterte trafikksignaler bidra til at syklistene unngår mange stopp. Det viser seg at motstrøms sykkelfelt i enveiskjørte gater vil bedre fremkommeligheten og gjøre ruten mer direkte. Muligheten til å sykle i gater med begrenset trafikkmengde eller helt uten annen trafikk anses som attraktivt, og i tillegg til en større separering fra biler langs veier der det er trafikkert kan det også bidra til at man kan sykle mer kontinuerlig og øke trygghetsfølelsen. Sykkelfelt bør helst føres innenfor bussholdeplasser og parkerte biler og bør ha stor nok bredde. De foretrukne ruteomgivelsene er der syklistene i større grad kommer bort fra biltrafikken og der det er natur.nb_NO
dc.description.abstractThe car has long been dominant in urban planning, which appears to be increasingly less sustainable. Cycling is environmentally friendly, and commitment to bicycle is therefore especially applicable when trying to change transport habits, while at same time cycling has health benefits and can help create better urban environments. To encourage more people to cycle cycling must be given higher priority. Furthermore, good facilitation to make cycling an attractive transportation choice is needed. This thesis deals with work commutes by bike. The purpose is to shed light on how conditions for bike rides to and from work in Oslo can be improved, with an emphasis on physical measures related to the bicycle infrastructure. The thesis is based on a user survey with indepth interviews of 14 people who bike to and from work in the city center. The thesis examines strengths, weaknesses and opportunities for improvement at the bicycle route each of the people use most often to and from work. This way the thesis considers how the given biker finds the facilitation along his or her route. Based on the most important findings physical measures such as improving visibility of cyclists in intersections in the form of bicycle boxes or bicycle lane through roundabouts and through complicated intersections, would contribute to a better flow in the biking and improve the biker’s sense of safety. Furthermore, traffic signals with priority for bikers could be installed to reduce the number of stops along the route. Bicycle lane in one-way streets could also be implemented, both to improve accessibility and to make the route more direct. The ability to ride a bike in streets with limited traffic or completely without other traffic is considered attractive, and a higher degree of separation from cars along busy roads may also spur more continuous cycling and make bikers feel safer. Bicycle lanes should be located on the inside of bus stops and parked cars, and should have large enough width. The preferable route environment among the bikers is away from traffic and in nature.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleFysiske tiltak for å gjøre det bedre å sykle : et brukerperspektiv på sykkeltilrettelegging i Oslonb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Landskapsplanlegging: 236nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal