Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSommervoll, Dag Einar
dc.contributor.authorElind, Rebekka
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2017-05-23T11:33:13Z
dc.date.available2017-05-23T11:33:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2443297
dc.description.abstractThis study concerns the spatial location patterns in the Commercial Real Estate market in Oslo and Akershus. It is based on a method used in a study of office location patterns in Australian cities (Sigler et al., 2015). The method uses a dataset of the largest firms and their headquarters addresses to display industries’ compactness (clustering) and centricity. This paper uses a dataset of the 500 largest companies in Norway made by Kapital (u.å.), Norway’s leading business magazine. The dataset was delimited to those with Headquarter addresses in Oslo and Akershus. The remaining 254 companies were divided into 23 sector categories. The survey data and the geographic information system ESRI ArcGIS (2016) were used to analyze whether the companies within each sector are agglomerated or not. In addition, the dataset was analyzed to see if the company clusters are located in the city center of Oslo, close to the CBD. The main findings in the study are that Norway’s largest companies in Oslo are mostly located in industry clusters. Furthermore, the results show that many of the industries are located close to the CBD as well. The relationship between the centricity and compactness shows a correlation that thus more increased average distance from CBD, the less compact an industry is. The results of this Master thesis were compared with the results from the Australian study, based on the five largest Australian metropolitan areas (Sigler et al., 2015). Although Norway and Australia are situated on completely opposite sides of the earth, the comparison shows that there are many similarities in their city spatial structure and clustering. Denne oppgaven tar for seg lokaliseringen av hovedkontorene til Norges største bedrifter i Osloregionen. Studien er basert på en forskningsartikkel om lokasjonsstrukturen til de største selskapene i fem byer i Australia (Sigler.et al, 2015). Ved å benytte denne metoden vil studien forsøke å avdekke om næringsaktørene er lokalisert med sine hovedkontorer i bransjeklynger, og om hovedkontorene ligger i nærheten av bykjernen i Oslo. Masteroppgavens forskningsspørsmål besvares ut i fra en rangering av de 500 største selskapene i Norge basert på omsetning, utarbeidet av Norges ledende finansmagasin, Kapital . Det ble gjort en avgrensning til aktører med hovedkontor i Oslo og Akershus, før adresser tilhørende hvert selskap ble innhentet. Videre ble dette datasettet sammenstilt med en bransjeinndeling gjort av Kapital, som således ble grunnlaget for oppgavens videre analyse. Hovedverktøyet som ble benyttet i arbeidet med oppgaven var dataprogrammet ArcGIS (Esri, 2016). Ved bruk av ArcGIS ble det utarbeidet talldata som grunnlag for videre prosessering i Excel, dernest ble dataprogrammet benyttet til å illustrere og produsere funn i kartdata til oppgaven. For å finne klyngetendensene i datasettet ble det utarbeidet et system med forholdstall basert på standardavstanden for hver bransje, dividert på standardavstanden for hele datasettet. På denne måten ble det tydeliggjort hvilke bransjer som er plassert i klynger eller ikke, avhengig om forholdstallet er over (ikke klynge) eller under verdien 1 (klynge). Analysen avdekket også om bransjenes lokasjonsstruktur ligger sentralt i sentrumskjernen av Oslo, med utgangspunkt i gjennomsnittlig avstand til CBD. Det ble også utarbeidet et forholdstall basert på bransjens gjennomsnittlige avstand fra CBD dividert på gjennomsnittsavstanden for alle aktørene i datasettet. Graden av sentralitet ble definert som sentralt om forholdstallet var mindre enn 1, og usentralt mer høyere verdi enn 1. Resultatene av studien belyser at 71 prosent av bransjene har beliggenhet i klynger. Av de utvalgte bransjene er det 64 prosent som har hovedkontorer sentralt og nærme CBD i Oslo sentrum. Av de analyserte bransjeinndelingene er 57 prosent både lokalisert i klynger og sentralt, hvorav 21 prosent av bransjene ikke kunne knyttes til verken samlokalisering eller sentrale lokasjonsstrukturer. Basert på observasjoner gjort i den empiriske analysen og drøftingen av forskningsfunnene, ble det avdekket at Norges største næringsaktører er i hovedsak lokalisert i bransjeklynger og at de er lokalisert sentralt i sentrumsområdet i Oslo. Resultatet viser også at funnene til dels er sammenlignbare med det australske næringsmarkedet, spesielt der industriene omfatter samme bransjer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectCBDnb_NO
dc.subjectNæringseiendommernb_NO
dc.titleBransjeklynger i Osloregionennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber73nb_NO
dc.description.localcodeM-EUTVnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal