Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLunnan, Anders
dc.contributor.advisorJervell, Anne M.
dc.contributor.authorSmith, Marianne Svinsholt
dc.date.accessioned2017-04-05T11:22:41Z
dc.date.available2017-04-05T11:22:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2436857
dc.description.abstractDenne oppgaven er en casestudie av en festival, som retter seg mot en nisje og har elementer av læring om friluftsliv. Festivalen er nå ved et kritisk punkt der store deler av det offentlige tilskuddet for å bygge den opp tar slutt. Det er behov for en bærekraftig forretningsmodell der inntekter fra sponsorer og deltakere dekker kostnadene til festivalen. Målet for studien har vært å finne løsninger på hvordan festivalen kan bedre sitt tilbud for å gi økt verdi til kunder og sikre en lønnsom festival. For å finne løsninger har jeg studert hvilke kunder festivalen tiltrekker seg, hvorfor kundene velger å delta på festivalen og hvordan festivalen kan imøtekomme kundebehovene bedre. Festivalen tiltrekker eksterne og lokale deltakere, av begge kjønn og i alderen 18-45 år. Motivasjon for å delta er det sosiale fellesskapet og aktivitetsinnholdet i festivalen. Resultatene viser at videreutvikling av de største motivasjonsfaktorene for å delta på festivalen vil øke verdien for kundene. Videre har jeg studert festivalens inntekts- og kostnadsside for å se hvilke endringer som kan iverksettes for å øke festivalens lønnsomhet. Den største inntektskilden kommer fra støtte- og sponsormidler, festivalen må tilfredsstille behov og målsettinger hos disse aktørene for å kunne øke og sikre inntektskilden. Aktørene blir sett på som et kundesegment som festivalen må levere et verdiløfte. Inntektsgivende salgselementer i festivalens verdikjede er i stor grad kontrollert av en annen partner. Festivalen bør få innsikt i hvilken inntjening elementene gir for å kunne forhandle fram bedre avtaler med partneren eller vurdere om de ønsker kontroll over inntektskilden. Frivillig arbeidskraft er en kostnadsbesparende ressurs som gir festivalen gjennomføringsevne. Frivillige er også en kundegruppe som må få dekt sine behov for å bidra til festivalarrangementet. Forretningsmodellen til Osterwalder har blitt anvendt som teoretisk rammeverk for å analysere festivalen. Elementene som har blitt studert mest er kundesegmentene og verdiløfte til kundene. Elementene partnere og inntektsstrøm har også blitt undersøkt. Forretningsmodell som teorigrunnlag fungerte bra til å skissere en festivals operasjoner. De ulike rollene til noen av aktørene i forretningsmodellen førte til at frivillige og sponsorer ble plassert i flere elementer avhengig av rolle. Resultatene avdekker flere muligheter for videreutvikling av forretningsmodellen som vil gi økt verdi for kunder og økt verdi for festival. Festivalledelsen må tilfredsstille behov hos tre kundegrupper; deltakere, sponsorer og frivillige. Festivalens lønnsomhet er avhengig av at de dekker behovene til alle kundesegmenter. Det er viktig med langsiktig strategisk planlegging, økonomisk oversikt og innsikt i kundesegmentenes behov for å sikre en bærekraftig festival. Metodene som er anvendt er deltakende observasjon og intervjuer med festivalledelse, frivillige og en partner, og spørreundersøkelse til deltakere.nb_NO
dc.description.abstractThis paper is a case study of a festival, directed towards a niche and that have elements of learning and outdoors activities. The festival is at a critical stage where funding government will end. There is need for a sustainable business model where revenues from sponsors and participants will cover the cost of the festival. The aim of the study was to find solutions for how the festival could improve its offer to provide increased value to customers and ensure a profitable festival. To find solutions, I have studied which customers the festival attracts, why the customers attend, and how the festival can accommodate customer needs better. The festival attracts remote and local participants, of both genders aged between 18 and 45 years. Motivation to participate is the social aspect and the activity content in the festival. The results show that further development of the largest motivators for attending the festival will add value for customers. Moreover, I have studied the festival's revenues and expenses to see what changes can be implemented to make the festival more profitable. The main source of income comes from government grants and sponsorship, the festival must meet the needs and objectives of these actors in order to increase and secure the source of income. The actors are seen as a customer segment that must receive a value proposition. Income generating sales elements in the festival's value chain is mainly controlled by a partner. The festival should get knowledge about the profit the partner benefit, to get a basis for negotiating a better deal, or whether they want to control the element. Volunteer labor is a cost-saving resource providing festival feasibility. Volunteers are another group of customers who must be delievered a value proposition, in order to contribute. Osterwalder’s business model has been used as a theoretical framework to analyze the festival. The elements that mainly have been studied, are the customer segments and value proposition to customers. The elements partners and revenue stream has also been studied. The business model as a theoretical basis functioned to describe a festival’s operations. The different roles of some of the actors in the business model made need for placing them in several elements depending on the role, this applied for the volunteers and the sponsors. The results reveal opportunities for developing the business model that will provide added value for customers and for the festival. The Festival Management must meet requirements from three customer segments; participants, sponsors and volunteers. Additionally the participants are segmented based on different needs. The festival's profitability depends on that they meet the needs of all customer segments. It is important to make long-term strategic planning, get a financial overview and get insight into customer segments needs to ensure a sustainable festival. The methods used are participant observation and interviews with festival management, volunteers and a partner, and a survey to the participants.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectForretningsmodellernb_NO
dc.subjectBusiness modelsnb_NO
dc.subjectValue propositionsnb_NO
dc.titleForretningsmodell som et verktøy for å forbedre en festivalnb_NO
dc.title.alternativeA business model as a tool to improve a festivalnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber151nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal