Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKubberød, Elin
dc.contributor.advisorRasmussen, Casper C.
dc.contributor.authorErvik, Christer
dc.date.accessioned2017-01-26T14:19:04Z
dc.date.available2017-01-26T14:19:04Z
dc.date.issued2017-01-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2428685
dc.description.abstractThis study strives to understand how a company, that has shown great ability to translate higher revenue than average; think, consider and act when they involve the customer in product or service development. Allegations indicate that the competitive advantages no longer present in the walls of the company (Ramaswamy and Gouillart 2010 p.7), and that it no longer revolves around what resources a company has, but rather what capabilities the company use to utilize their resources (Barney 1997 Cardeal António 2012). Knowledge may be such a capability (Cardeal António 2012), with the customer as a knowledge-based resource (Prahalad and Ramaswamy, 2004). Co-Creation literature, (Norwegian: Samskapnings-litteraturen), argue that companies together with their customer can create higher value through interaction (Galvagno and Dalli, 2015), and be used as a tool to find new sources of sustainable competitive advantage (Prahalad and Ramaswamy, 2004). With this in mind, the study attempts to explain the following approach: How do young fast growing companies (Gazelles) and their customers co-create in development of new products and services? Through a phenomenological approach in an open and exploratory qualitative survey method, unstructured interviews are conducted using a theme based interview guide. Seven owners of seven companies represented at Dagens Næringslivs Gazelle List 2015, were interviewed. Respondents represent an extreme-criteria based selection. The study argues that co-creation based on the framework of Frow et al. (2015) is incredibly dynamic. Young fast growing companies take several actions which results in how they conduct interaction with the customer in practice, and the study argues that it appears more dynamic than what is published in the theoretical framework used in this study. Based on findings, two dynamic models has been developed, that attempts to show the relationship between theory and empiry and the connection between activities and choices that young fast growing companies take. Focus they have in trust and relationship building is based on how co-creation works. This affects client capabilities, expertise and emotions, as well as their co-creation process and the current situation of the customer. The influence can then be transferred to the measures Gazelles conduct that is likely to form and create their competitive advantage.nb_NO
dc.description.abstractStudiet har til hensikt å forstå hvordan selskap, som har vist høy evne til og omsette høyere enn gjennomsnittet; tenker, vurderer og handler når de involverer kunden i produkt eller tjenesteutvikling. Det har kommer påstander om at selskapenes konkurransefortrinn ikke lengre sitter i veggene hos selskapet (Ramaswamy og Gouillart 2010 s.7), og at det ikke lenger dreier seg om hvilke ressurser et selskap har, men hvordan kapabiliteten til selskapet utnytter ressursene (Barney 1997, Cardeal og António 2012). En slik kapabilitet kan være kunnskap (Cardeal og António 2012), og kunden kan være en kunnskapsbasert ressurs (Prahalad og Ramaswamy, 2004). I Co-Creation litteratur, også kalt samskapningslitteraturen, argumenteres det for at selskap og deres kunder sammen kan skape verdier gjennom interaksjon (Galvagno og Dalli, 2015), og kan være et verktøy for å finne nye kilder til varig konkurransefortrinn (Prahalad og Ramaswamy, 2004). Med dette som bakgrunn har jeg i studiet forsøkt og svare på følgende problemstilling: Hvordan samhandler unge Gaseller med kunder i utviklingen av nye produkter og tjenester? Gjennom en fenomenologisk tilnærming på en åpen og utforskende kvalitativ undersøkelsesmetode, gjennomføres det ustrukturert intervju der det benyttes en temabasert intervjuguide. Det har blitt intervjuet syv eiere av syv selskap representert på Dagens Næringslivs Gaselleliste 2015. Respondentene representerer et ekstremt-kriteriebasert utvalg. Studiet viser at samskapningsprosessen, med utgangspunkt i rammeverket fra Frow et al.(2015) er utrolig dynamisk. Det er flere handlinger Gasellen gjør som resulterer i hvordan de gjennomfører samhandling med kunden i praksis, og studiet viser til at det fremstår mer dynamisk enn det fremkommer i det teoretiske rammeverket som er brukt i oppgaven. Basert på studiets funn har det blitt utviklet to dynamiske modeller som forsøker å vise sammenhengen mellom teori og emperi, samt sammenheng mellom de aktiviteter og valg Gasellen tar. Utgangspunktet for at samhandlingen fungerer, er fokuset Gasellene har på tillit og relasjonsbygging. Dette påvirker kundens evner, kompetanse og følelser, samt Gasellenes samskapningsprosess og kundens nåsituasjon. Påvirkningen kan så overføres til de tiltak Gasellene gjennomfører som kan antas å være med og skape Gasellenes konkurransefortrinn.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectSamhandling, samskapning,Co-creation,nb_NO
dc.titleHvordan samhandler unge Gaseller med kunden i utviklingen av nye produkter og tjenester?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM-EI


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel