Show simple item record

dc.contributor.authorTungesvik, Erlend
dc.date.accessioned2016-11-17T13:18:56Z
dc.date.available2016-11-17T13:18:56Z
dc.date.issued2016-11-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421616
dc.description.abstractDenne oppgaven benytter en hierarkisk varianskomponentmodell for å estimere bransje- og selskapsspesifikk effekt på variasjon i lønnsomhet for norske AS og ASA med omsetning over 20 millioner NOK. I likhet med tendensene fra tidligere forskning viser funnene noe effekt av bransje og en stor selskapsspesifikk effekt. Dette antyder at selskapers interne karakter i form av strategi, ressurser og sammensetningen av disse har større effekt på lønnsomhet enn eksterne forhold som konkurransesituasjon og bransjetilhørighet. En videre segmentering av utvalget basert på hhv. markedsandel og omsetning indikerer at en økning i disse fører til noe økning i både bransje- og selskapsspesifikk variasjon på bekostning av den tilfeldige variasjonen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.titleEffekter av bransje- og selskapsspesifikke faktorer på norske selskapers lønnsomhetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber65nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge