Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLadegård, Gro
dc.contributor.advisorRysstad, Sigurd
dc.contributor.authorPettersen, Berit
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2016-09-06T07:51:34Z
dc.date.available2016-09-06T07:51:34Z
dc.date.issued2016-09-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404485
dc.description.abstractIt is widely accepted that academics are intrinsically motivated people, yet few studies highlight how this motivation can be maintained and strengthened. This master thesis emphasizes the importance of maintaining and strengthening academics’ motivation and self-efficacy beliefs through leadership behaviors. By doing a qualitative study, using semi-structured interviews, the master thesis investigates the effect on motivation and self-efficacy beliefs, in an environment with publication pressure due to performance standards, and seeks to uncover behaviors that ensures leadership effectiveness. Self-determination theory and self-efficacy theory is used to establish a link between leadership behaviors and academics’ motivation. Academics’ need for strong self-efficacy beliefs and autonomy is required to ensure high-quality performance in a work environment that is under attack by performance standards. Self-efficacy beliefs are very much about competence experiences and as such self-determination theory and self-efficacy theory provides a wide scope of insight about how leadership behaviors can strengthen employee motivation and increase effectiveness. My findings show that academics consciously build their self-efficacy beliefs and a leader can accommodate this behavior by removing unnecessary hindrances in their effort to do this. However, the leader has to be conscious not to introduce standardized performance measures that evaluate academics’ in the same way when providing performance feedback. Measures that force academics to become less autonomous could decrease motivation.nb_NO
dc.description.abstractDet er allment akseptert at akademikere er indre motiverte mennesker, men få studier poengterer hvordan denne motivasjonen kan bli styrket og vedlikeholdt. Denne masteroppgaven fremhever viktigheten av å opprettholde og styrke motivasjon og mestringstro hos vitenskapelig ansatte gjennom riktig lederatferd. Ved å gjøre en kvalitativ studie med semi-strukturerte intervjuer undersøker masteroppgaven effekten på motivasjon og mestringstro i et arbeidsmiljø med stadig økende publiseringspress, og søker å avdekke atferd som sikrer effektiv ledelse. For å etablere en kobling mellom ledelse og vitenskapelig ansattes motivasjon er selvbestemmelsesteorien og teorien om mestringstro benyttet. For å sikre prestasjoner av høy kvalitet i en sektor som er utsatt for prestasjonsstadarder må akademikere ha sterk mestringstro og autonomi. Mestringstro handler mye om opplevelse av kompetanse som er et viktig tema i selvbestemmelsesteorien, og som sådan gir teoriene om selvbestemmelse og mestringstro tilsammen en innsikt i hvordan ledelsesatferd kan styrke ansattes motivasjon og øke effektiviteten. Mine funn viser at akademikere bevisst arbeider for å styrke sin mestringstro og en leder kan imøtekomme de ansattes utfordringer ved å fjerne unødvendige hindringer i deres forsøk på å gjøre dette. Samtidig må lederen unnlate å anvende standardiserte prestasjonsmålinger som grunnlag for å gi tilbakemeldinger til akademikere. Denne type tilbakemeldinger kan svekke mestringstroen til en betydelig andel av vitenskapelig ansatte. Tiltak som tvinger akademikere til å bli mindre autonome kan også redusere motivasjonen.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectmotivationnb_NO
dc.subjectSelf-efficacy beliefsnb_NO
dc.subjectLeadership behaviornb_NO
dc.subjectLeadership effectivenessnb_NO
dc.subjectPublication pressurenb_NO
dc.titleThe impact of publication pressure on motivation and self-efficacy beliefs : can leadership behavior affect this relationship?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel