dc.contributor.advisor | Ladegård, Gro | |
dc.contributor.advisor | Rysstad, Sigurd | |
dc.contributor.author | Pettersen, Berit | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2016-09-06T07:51:34Z | |
dc.date.available | 2016-09-06T07:51:34Z | |
dc.date.issued | 2016-09-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2404485 | |
dc.description.abstract | It is widely accepted that academics are intrinsically motivated people, yet few studies highlight how this motivation can be maintained and strengthened. This master thesis emphasizes the importance of maintaining and strengthening academics’ motivation and self-efficacy beliefs through leadership behaviors. By doing a qualitative study, using semi-structured interviews, the master thesis investigates the effect on motivation and self-efficacy beliefs, in an environment with publication pressure due to performance standards, and seeks to uncover behaviors that ensures leadership effectiveness.
Self-determination theory and self-efficacy theory is used to establish a link between leadership behaviors and academics’ motivation. Academics’ need for strong self-efficacy beliefs and autonomy is required to ensure high-quality performance in a work environment that is under attack by performance standards. Self-efficacy beliefs are very much about competence experiences and as such self-determination theory and self-efficacy theory provides a wide scope of insight about how leadership behaviors can strengthen employee motivation and increase effectiveness.
My findings show that academics consciously build their self-efficacy beliefs and a leader can accommodate this behavior by removing unnecessary hindrances in their effort to do this. However, the leader has to be conscious not to introduce standardized performance measures that evaluate academics’ in the same way when providing performance feedback. Measures that force academics to become less autonomous could decrease motivation. | nb_NO |
dc.description.abstract | Det er allment akseptert at akademikere er indre motiverte mennesker, men få studier
poengterer hvordan denne motivasjonen kan bli styrket og vedlikeholdt. Denne
masteroppgaven fremhever viktigheten av å opprettholde og styrke motivasjon og
mestringstro hos vitenskapelig ansatte gjennom riktig lederatferd. Ved å gjøre en kvalitativ
studie med semi-strukturerte intervjuer undersøker masteroppgaven effekten på motivasjon
og mestringstro i et arbeidsmiljø med stadig økende publiseringspress, og søker å avdekke
atferd som sikrer effektiv ledelse.
For å etablere en kobling mellom ledelse og vitenskapelig ansattes motivasjon er
selvbestemmelsesteorien og teorien om mestringstro benyttet. For å sikre prestasjoner av høy
kvalitet i en sektor som er utsatt for prestasjonsstadarder må akademikere ha sterk
mestringstro og autonomi. Mestringstro handler mye om opplevelse av kompetanse som er et
viktig tema i selvbestemmelsesteorien, og som sådan gir teoriene om selvbestemmelse og
mestringstro tilsammen en innsikt i hvordan ledelsesatferd kan styrke ansattes motivasjon og
øke effektiviteten.
Mine funn viser at akademikere bevisst arbeider for å styrke sin mestringstro og en leder kan
imøtekomme de ansattes utfordringer ved å fjerne unødvendige hindringer i deres forsøk på å
gjøre dette. Samtidig må lederen unnlate å anvende standardiserte prestasjonsmålinger som
grunnlag for å gi tilbakemeldinger til akademikere. Denne type tilbakemeldinger kan svekke
mestringstroen til en betydelig andel av vitenskapelig ansatte. Tiltak som tvinger akademikere
til å bli mindre autonome kan også redusere motivasjonen. | nb_NO |
dc.language.iso | eng | nb_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | |
dc.subject | motivation | nb_NO |
dc.subject | Self-efficacy beliefs | nb_NO |
dc.subject | Leadership behavior | nb_NO |
dc.subject | Leadership effectiveness | nb_NO |
dc.subject | Publication pressure | nb_NO |
dc.title | The impact of publication pressure on motivation and self-efficacy beliefs : can leadership behavior affect this relationship? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 75 | nb_NO |
dc.description.localcode | M-ØA | nb_NO |